Teodora del Carmen Vásquez bedankt Amnesty
Goed nieuws

Teodora del Carmen Vásquez bedankt Amnesty

06 maart 2016

Eind februari zocht Amnesty-medewerkster Andrea Vera de El Salvadoraanse Teodora del Carmen Vásquez op in haar cel.

Teodora del Carmen beviel in 2007 van een doodgeboren kindje en werd tot dertig jaar gevangenisstraf veroordeeld wegens ‘abortus’. Tijdens de Schrijfmarathon 2015 konden mensen brieven schrijven naar de autoriteiten en steunbetuigingen naar Teodora sturen. In België werden duizenden handtekeningen verzameld voor haar vrijlating tijdens de Schrijfmarathon 2015.

Door veiligheidsmaatregelen in de gevangenis mocht Teodora de steunbetuigingen die de Amnesty-medewerkster had meegenomen niet in ontvangst nemen, maar van haar familie had ze al gehoord dat veel mensen haar steunden. Ze toonde zich daar tegenover de Amnesty-delegatie erg opgetogen over.

‘Mijn zus vertelde me over alle kaarten die mensen me hebben gestuurd. Ik zie er naar uit om ze op een dag te kunnen zien.’

Vlak nadat Teodora in 2007 een doodgeboren kindje baarde, werd ze door de politie gearresteerd op verdenking van het doden van haar baby. In El Salvador is abortus verboden en een misdrijf. Vrouwen die een miskraam krijgen of van wie de baby dood wordt geboren, worden ervan verdacht een 'abortus' te hebben gepleegd. Daarom verdwijnen onschuldige vrouwen als Teodora in de gevangenis.

Teodora’s zus Cecilia liet Amnesty tijdens het bezoek aan El Salvador weten iedereen die solidair is met haar zus erg dankbaar te zijn. Ze zei het niet alleen als steun voor haar zus te ervaren maar voor haar hele familie.

‘Enorm bedankt voor jullie brieven. We zijn dankbaar voor al jullie steun. We weten dat op een dag, als God het wil en met jullie steun, onze zus zal vrijkomen.’

Bekijk hoe Amnesty-campaigner Juliana Cano Nieto actievoert voor de zaak van Teodora.