Swaziland laat mediawerkers vrij
Goed nieuws

Swaziland laat mediawerkers vrij

24 augustus 2015

Redacteur Bhekithemba Makhubu en advocaat Hulani Maseka zijn op 30 juni 2015 vrijgelaten. Ze hadden vijftien maanden in de gevangenis gezeten.

Op 30 juni gaf het hooggerechtshof van Swaziland toe dat de zaak tegen Makhubu, redacteur van een nieuwstijdschrift, en mensenrechtenadvocaat Thulani Maseko geen stand houdt.

Makhubu en Maseko waren veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf vanwege kritische artikelen in het tijdschrift The Nation. Hierin spraken zij hun zorgen uit over het gebrek aan gerechtelijke onafhankelijkheid en onpartijdigheid in Swaziland. Dat er tegenstrijdige belangen waren in de rechtszaak tegen de twee was duidelijk: de rechter die de zaak voorzat werd in het artikel genoemd.

Amnesty voerde sinds maart vorig jaar actie voor de vrijlating van de mannen, die door duizenden mensen werd gesteund. De familieleden van beide mannen bedanken alle Amnesty-activisten die hen in de voor hen moeilijke periode hebben gesteund.