Start campagne Stop Terreur met Recht
Uit de beweging

Start campagne Stop Terreur met Recht

11 januari 2008

Op 11 januari 2008 voerde Amnesty International wereldwijd actie tegen het detentiecentrum op Guantanamo Bay. Het was dan exact 6 jaar geleden dat de eerste terreurverdachten werden overgebracht naar hun cel op Guantanamo. Sindsdien zijn er ongeveer 800 mensen opgesloten geweest. Momenteel worden er nog ongeveer 290 vastgehouden.

Op de 6e verjaardag van Guantanamo organiseerde Amnesty in België een protestmars naar de Amerikaanse ambassade in Brussel. Aan het hoofd van de tocht een 'chain gang' van activisten in de bekende oranje pakken, gevolgd door parlementairen. In de ambassade brachten we onze eisen over aan de ambassadeur van de VS.

Met de actie op 11 januari 2008 start een zes maanden durende wereldwijde campagne Stop Terreur met Recht (Counter Terror with Justice). Gedurende de komende zes maanden wordt in de VS een tour georganiseerd met een replica van een cel. Doel is om een zo groot mogelijke impact hebben op de voorverkiezingen voor de presidentskandidaten in de VS.

Bekijk de foto's van alle acties wereldwijd.