Catalonië en Spanje – politiegeweld en vrijlating burgeractivisten

Catalonië en Spanje – politiegeweld en vrijlating burgeractivisten

15 maart 2019

Op 1 oktober 2017 werd in Catalonië een door het Spaanse Grondwettelijk Hof verboden referendum georganiseerd over onafhankelijkheid. De ordehandhaving op die dag ging gepaard met geweld. Activisten en politici die naar onafhankelijkheid streven werden naderhand opgepakt. Er hangen hen soms zeer zware straffen boven het hoofd.

Nogal wat Belgische burgers maken zich terecht zorgen over de mensenrechtenimplicaties van deze toestand. Op deze pagina’s vindt u informatie over het werk van Amnesty International hierover.

Buitensporig geweld op 1 oktober

Amnesty International heeft vastgesteld dat zowel leden van de nationale politie (politie-interventiedienst) als agenten van de Guardia Civil buitensporig geweld hebben gebruikt tegen vreedzame demonstranten en onjuist gebruik hebben gemaakt van anti-oproermateriaal zoals rubberkogels of irriterende chemicaliën.

De vervolging van Jordi SÁnchez en Jordi Cuixart

Jordi Sánchez, voorzitter van de Asamblea Nacional Catalana (ANC, onafhankelijkheidsbeweging) en Jordi Cuixart, voorzitter van Òmnium Cultural, een Catalaanse culturele beweging, worden beschuldigd van opruiing en zitten in de cel. Amnesty beschouwt hun voorhechtenis en de aanklachten als buitensporig en roept op tot hun vrijlating.

De vervolging van Carles Puigdemont en andere hoge Catalaanse functionarissen

Op 30 oktober 2017 diende de procureur-generaal van de Spaanse staat een aanklacht in tegen de voormalige premier van de Catalaanse regering, Carles Puigdemont en 13 voormalige leden van de Catalaanse regering.