Slovakije verwerpt wet die tijd terugdraait voor vrouwen

Goed nieuws

Vrouwen in Slovakije die een abortus overwegen, worden niet verplicht eerst een echo te laten maken van het embryo of de foetus. Een wetsvoorstel hiertoe is vandaag door het Slovaakse parlement verworpen.

‘De uitslag van de stemming is een overwinning voor vrouwen,’ zegt Monica Costa Riba van Amnesty International. Er waren geen medische redenen voor de strenge en vernederende maatregelen in de wet. Het wetsvoorstel schond het recht op privacy en de reproductieve rechten van vrouwen – dat zijn alle rechten die samenhangen met de voortplanting. Er komt geen verslechtering van de zwaarbevochten rechten van vrouwen.

Huiveringwekkend precedent

Als de wet was aangenomen, zou dit een huiveringwekkend precedent voor Europa zijn. Zwangere vrouwen in Slovakije die een abortus overwegen, zouden dan worden gedwongen een echo te ondergaan en naar de hartslag van de embryo of foetus te luisteren. Ook zou het verstrekken van informatie over abortus verboden worden. Dit zou ertoe kunnen leiden dat vrouwen zouden uitwijken naar onveilige abortuspraktijken.

Er stemden 59 parlementsleden voor de wet, 24 stemden tegen en 40 leden onthielden zich van stemming. Om de wet aan te nemen waren 76 stemmen nodig.

Logo Amnesty International

Amnesty International Vlaanderen vzw