Schrijfmarathon breekt records!

Schrijfmarathon breekt records!

12 maart 2018

2017 sloten we af met een knallende Schrijfmarathon. Centraal stonden 10 individuen of groepen in nood, zoals milieuactivist Clovis uit Madagaskar en Shackelia uit Jamaica die strijdt tegen politiegeweld.

In heel Vlaanderen kropen mensen in de pen om hun levens te veranderen. Bibliotheken, gemeenten, individuen, bedrijven, scholen, vrienden en Amnestygroepen zetten zich in om zoveel mogelijk brieven en kaartjes te schrijven. De activiteiten waren ontzettend divers: van een gezellige familiebijeenkomst met taart, schrijfuurtjes en knutselmomenten op scholen en in jeugdhuizen tot 12-uur durende Schrijfmarathons en zelfs een Schrijfmarathon in de gevangenis!

Vanuit Vlaanderen werden er maar liefst 111.597 brieven en solidariteitkaartjes verstuurd, wereldwijd werd de kaap van vijf miljoen brieven overschreden, ongelooflijk!

Al die brieven bleven niet zonder resultaat. De eerste goede nieuwsjes kwamen al binnen.

Zo werd Mahadine uit Tsjaad, die een gevangenisstraf kreeg voor een kritische Facebookpost, overgeplaatst naar een andere gevangenis waar hij wel de medische zorg krijgt die hij nodig heeft. Mahadine heeft leverproblemen en lijdt aan tbc. Net voor de overplaatsing ging zijn gezondheid erg achteruit.

De Turkse Amnesty-directeur Idil Eser, die samen met andere activisten tijdens een mensenrechtenworkshop werd opgepakt, kwam voorwaardelijk vrij. Zij komt trouwens binnenkort naar België om haar verhaal te vertellen!

Clovis Razafimalala, de milieuactivist uit Madagaskar, liet ons weten hoe al die solidariteitkaartjes hem een hart onder de riem steken en hem helpen zijn strijd tegen illegale houtkap aan te houden. Hij kreeg in februari nog de Brave Malagasy-prijs, een erkenning voor zijn werk.

Ook uit El Salvador kwam er fantastisch nieuws: daar werd Teodora del Carmen Vásquez vrijgelaten. Voor haar voerden we intensief actie tijdens de Schrijfmarathon in 2015. Ze werd eerder tot 30 jaar gevangenisstraf veroordeeld wegens ‘moord’ nadat ze een doodgeboren kindje kreeg.

De Schrijfmarathon 2017 was dankzij alle deelnemers opnieuw een succes. Hou zeker onze website in het oog voor meer goed nieuws.

Tot de volgende Schrijfmarathon!