Saudi-Arabië: zelfs het beste PR-bureau kan mensenrechtencrisis niet verhullen

Saudi-Arabië: zelfs het beste PR-bureau kan mensenrechtencrisis niet verhullen

Persbericht

Vandaag start Amnesty International een satirische campagne om de autoriteiten van Saudi-Arabië erop te wijzen dat ze PR niet moeten verwarren met mensenrechten. Om buitenlandse investeerders aan te trekken probeert Saudi-Arabië zijn imago op te poetsen, maar de realiteit is dat het land op nietsontziende wijze de vrijheid van meningsuiting onderdrukt en burgerslachtoffers maakt met zijn bombardementsoffensief in Jemen.

Met advertenties in onder meer The Economist (30 maart) en een video op sociale media wil de organisatie duidelijk maken dat niemand zich voor de gek moeten laten houden door de agressieve Saudische PR-campagne om het imago van het land op te poetsen.

‘Hervormingen’ moeten onderdrukking verhullen

“Zelfs de beste PR-machine ter wereld kan de erbarmelijke mensenrechtensituatie in Saudi-Arabië niet verdoezelen,” zegt Samah Hadid, Amnesty’s directeur Midden-Oosten. “De kroonprins wordt neergezet als een “hervormer”, maar sinds zijn aanstelling in juni vorig jaar is de onderdrukking van afwijkende meningen alleen maar toegenomen. Als de kroonprins werkelijk een hervormer wil zijn, dan moet hij een einde maken aan de systematische onderdrukking van vrouwen, minderheden en mensenrechtenverdedigers, alle gewetensgevangenen onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrijlaten, en een einde maken aan de doodstraf.”

Saudische PR-machine draait op volle toeren

Tijdens zijn drieweekse tour dwars door Amerika probeert de Saudische kroonprins Mohammad Bin Salman in een goed daglicht te komen staan bij politici, topmannen in de defensie-industrie, Hollywood-bazen en hooggeplaatsten in Silicon Valley. Bin Salman is in de VS op uitnodiging van president Trump. Terwijl Bin Salman reclame maakt voor Saudi-Arabië neemt de repressie van mensenrechtenverdedigers in zijn land toe.

Satirische advertenties

In de advertentie van Amnesty is een foto te zien van een man vlak voordat hij wordt onthoofd. De tekst daarbij luidt: ’Als je op deze manier je land bestuurt, heb je wel een héél goed PR-bureau nodig’. De advertentie verschijnt onder meer in The Economist, maar ook in het Nederlands in de Volkskrant.

Een andere advertentie is een parodie op een personeelsadvertentie waarin wordt gezocht naar een ‘PR-talent dat de aandacht van de wereld kan afleiden van de meedogenloze vervolging van mensenrechtenactivisten, marteling in gevangenissen, lijfstraffen en het doden van burgers in Jemen door Saudi-Arabië, onze grootste klant’.

Bombardementen in Jemen gaan door

Saudi-Arabië wil dat de wereld aandacht schenkt aan de humanitaire hulp die het aan Jemen geeft. Maar de werkelijkheid is dat de door Saudi’s geleide coalitie in Jemen ernstige schendingen van mensenrechten begaat door scholen, ziekenhuizen en woningen te bombarderen. Daardoor wordt een van ’s werelds grootste humanitaire crises nog schrijnender.
 

Video: Verwar PR niet met mensenrechten