Rusland: politie-inval is schaamteloze poging om onderzoeksjournalist te intimideren

Actueel

Het appartement van de Russische journalist en schrijver Roman Dobrokhotov in Moskou is vandaag door de politie binnengevallen. Op 23 juli werd de nieuwssite ‘The Insider’, waarvan Dobrokhotov de oprichter is, door de Russische autoriteiten als ‘buitenlands agent’ bestempeld.

Naast het huis van Dobrokhotov zelf, viel de politie vanmorgen ook de woning van zijn ouders binnen. ‘De politie-invallen van vanmorgen zijn een duidelijke poging om een journalist die aangaf niet te zwijgen nadat zijn nieuwssite als ‘buitenlands agent’ werd bestempeld, de mond te snoeren’, zegt Marie Struthers van Amnesty International.

De angst groeit dat de huiszoekingen van vanmorgen een voorbode zijn dat Roman Dobrokhotov ten onrechte als verdachte zal worden aangemerkt in een strafzaak voor smaad. Hij kan hiervoor een gevangenisstraf van 2 jaar krijgen.

Buitenlands agent

Op 23 juli bestempelden de Russische autoriteiten The Insider, de nieuwssite van Dobrokhotov, als ‘buitenlands agent’. Dat is een stigmatiserende term die voor veel Russen gelijkstaat aan ‘verrader’. Dobrokhotov verklaarde dat het mediabedrijf, dat geregistreerd staat in Letland, het besluit van de autoriteiten zou negeren.

De draconische ‘buitenlandse agenten’-wet wordt in Rusland breed ingezet om onfhankelijke maatschappelijke organisaties en media financiële steun te onthouden, hun reputaties te schaden, en hun medewerkers te intimideren en vervolgen. De wet wordt ook gebruikt tegen Russische mensenrechtenverdedigers en politieke activisten tot doelwit te maken.

De wet verplicht openbare verenigingen en hun leden die als ‘buitenlands agent’ zijn bestempeld dat etiket op al hun publicaties en ander materiaal dat zij uitbrengen te vermelden. Dat geldt ook voor medewerkers van ngo’s en individuen die daarbij horen.

Amnesty's oproep

De Russische autoriteiten moeten ophouden met het lastigvallen van Roman Dobrokhotov en zijn nieuwssite niet langer als ‘buitenlands agent’ bestempelen. De heksenjacht op journalisten, maatschappelijke organisaties en mensenrechtenverdedigers die Vladimir Poetins onderdrukkende regering bekritiseren, moet stoppen. Smaadzaken moeten worden gedecriminaliseerd en er moet een einde komen aan strafzaken tegen critici.