Rusland: mensenrechtenverdediger Datsiev zwaar toegetakeld

Rusland: mensenrechtenverdediger Datsiev zwaar toegetakeld

29 maart 2018

De zware mishandeling van mensenrechtenverdediger Sirazhutdin Datsiev, hoofd van mensenrechtenorganisatie Memorial in de Russische deelrepubliek Dagestan, is het laatste incident in een golf van verontrustende aanvallen op mensen die met Memorial geassocieerd worden.

Volgens een ooggetuige werd Datsiev buiten zijn huis in de Dagestaanse hoofdstad Makhachkala van achteren aangevallen door een onbekende man. Deze gaf hem een harde klap op zijn hoofd en schopte hem toen hij eenmaal op de grond lag. Datsiev werd per ambulance naar de afdeling neurochirurgie van het ziekenhuis vervoerd.

Andere recente incidenten

In de nacht van 23 januari werd de auto van activisten van Memorial in Dagestan in de brand gestoken. Vervolgens kregen ze anonieme dreigberichten. De autoriteiten hebben om deze aanvallen en bedreigingen niet onderzocht.

In Tsjetsjenië, een andere deelrepubliek in de noordelijke Kaukasus, besloot een rechter om het voorarrest van het lokale hoofd van Memorial Oyub Titiev te verlengen. Hij werd gearresteerd op grond van valse beschuldigingen van illegaal drugsbezit. Kort daarna werd het kantoor in Ingoesjetië in brand gestoken. De daders zijn niet geïdentificeerd.