Rusland: journalist gearresteerd vanwege oproep tot ‘slim stemmen’ tegen partij Poetin
Actueel

13 september 2021

In Rusland is journalist Igor Khoroshilov gearresteerd op beschuldiging van ‘extremisme’. In een Facebook-bericht had hij opgeroepen om ‘slim te stemmen’.

‘Slim stemmen’ is de strategie van het team van oppositieleider Aleksei Navalny om kiezers te wijzen op kandidaten die de grootste kans maken om kandidaten van Poetins partij Verenigd Rusland te verslaan.

Arrestatie in aanloop verkiezingen

‘Dit is een grove schending van het recht op vrijheid van meningsuiting’, zegt Natalia Zviagina, van het Amnesty-kantoor in Moskou. ‘Iedereen moet zijn mening kunnen geven over de komende parlementsverkiezingen en de kandidaten. De pogingen van de Russische autoriteiten om elke afwijkende mening het zwijgen op te leggen – of het nu op straat, in de onafhankelijke media of op sociale media is – zijn absurd’.

Deze arrestatie toont aan dat de autoriteiten vastbesloten zijn om de publieke steun voor gewetensgevangene Aleksei Navalny en zijn campagne voor ‘slim stemmen’ stop te zetten.

Amnesty’s oproep

‘Igor Khoroshilov moet onmiddellijk en onvoorwaardelijk worden vrijgelaten. Bovendien moeten de autoriteiten een einde maken aan hun schaamteloze vervolging van de aanhangers van Aleksei Navalny en andere andersdenkenden’, zegt Zviagina.

Ook anderen met vervolging bedreigd

Igor Khoroshilov, hoofdredacteur van het onafhankelijke online nieuwscentrum Golos, werd op 10 september 2021 door de politie aangehouden. In een bericht op Facebook zei hij dat hij was beschuldigd van het verspreiden van ‘extremistisch materiaal’ in verband met een eerder Facebook-bericht waarin naar ‘slim stemmen’ wordt verwezen. Hij is voor 10 dagen onder administratieve detentie geplaatst.

Oppositieleider Aleksei Navalny heeft er bij de Russen op aangedrongen om tactisch te stemmen bij de parlementsverkiezingen die gepland staan ​​voor 17 tot 19 september 2021. Zijn website en mobiele app ‘slim stemmen’ zijn verboden door de Russische mediatoezichthouder Roskomnadzor, die in juni 2021 ook 49 websites blokkeerde die verband hielden met Navalny en zijn anti-corruptie stichting en ‘extremistisch’ zouden zijn.

Begin september werden meer dan 1.000 Russen door de politie gewaarschuwd omdat ze zich hadden geregistreerd bij het ‘slim stemmen’-platform en persoonlijke informatie online was gelekt. Steun aan de organisaties van Aleksei Navalny zou tot strafrechtelijke vervolging kunnen leiden.

Google en Apple

Op 5 september 2021 dreigde een rechter Google en Apple met boetes als zij de ‘slim stemmen’-app niet uit hun appstore halen. Een schapenwolfabrikant beweert namelijk dat Navalny er een logo registreerde dat identiek is aan het zijne. Het bedrijf stapte naar de rechter die de blokkade van de app goedkeurde. De echte reden: aanhangers van Navalny plaatsen er berichten op die Poetin onwelgevallig zijn. Google en de Russische zoekmachine Yandex mogen ook ‘slim stemmen’ niet meer als zoekresultaat tonen.