Rusland bestempelt Dozhd TV als ‘buitenlandse agent’ in nieuwe aanval op persvrijheid

Rusland bestempelt Dozhd TV als ‘buitenlandse agent’ in nieuwe aanval op persvrijheid

Persbericht

Het Russische ministerie van Justitie heeft Dozhd TV, een van de laatste onafhankelijke televisiezenders in Rusland, Vazhnye Istorii, een journalistiek online mediaorganisatie en zeven journalisten het stempel ‘buitenlandse agent’ gegeven.

‘Hiermee bewijst het Kremlin door te gaan met het onderdrukken van onafhankelijke media, onpartijdige berichtgeving en onderzoeksjournalistiek met de repressieve “buitenlandse agentenwet", zegt Natalia Zviagina van het Amnesty-kantoor in Moskou. ‘De flagrante poging van de Russische autoriteiten om onafhankelijke media te classificeren als “buitenlandse agenten” moet stoppen en deze wet moet onmiddellijk worden ingetrokken.

Achtergrond

Het Russische ministerie van Justitie heeft het televisiestation Dozhd (TV Rain), de nieuwswebsite Vazhnye Istorii (gevestigd in Letland) en zeven journalisten, onder wie de hoofdredacteur van Vazhnye Istorii, Roman Anin, toegevoegd aan de lijst van ‘buitenlandse agenten’. Hierdoor moeten deze media en de journalisten zichzelf in hun publicaties en op sociale media identificeren als ‘buitenlandse agenten’ en zich laten onderwerpen aan intensieve controles.

In april 2021 werd de flat van Roman Anin doorzocht en werd hij zeven uur lang ondervraagd op grond van een artikel van het Wetboek van Strafrecht over de schending van privacy. De onderdrukking van onafhankelijke journalistiek is toegenomen. Bij de onderzoeksjournalisten van Proekt.Media werden eerder al huiszoekingen gedaan, waarna het als een ‘ongewenste organisatie’ werd aangemerkt. Ook werden er represailles genomen tegen The Insider en zijn hoofdredacteur Roman Dobrokhotov. Momenteel omvat de lijst met ‘buitenlandse agenten’ achttien mediaorganisaties en 25 personen.

hier niet op duwen