Ruime meerderheid voetbalsupporters wil geen WK in Qatar

Persbericht

Aan de vooravond van het FIFA-congres in Sao Paulo wil 73% van de voetbalsupporters dat de FIFA de wereldkampioenschappen in Qatar heroverweegt vanwege schendingen van mensenrechten.

Dat blijkt uit een opiniepeiling onder 13.000 voetbalsupporters die in opdracht van de Engelse afdeling van Amnesty International (UK) werd uitgevoerd door de Zweedse App-ontwikkelaar Football Addicts.

Andere opmerkelijke uitkomsten waren dat:
* 82% van de supporters vindt dat de FIFA een verantwoordelijkheid heeft voor mensenrechten.
* 86 % van de voetbalfans vindt dat bij de toekenning van grote sportevenementen mensenrechten moeten worden meegewogen

Volgens directeur Kate Allen van Amnesty International in Engeland is de boodschap van voetbalsupporters 'luid en duidelijk'. Ze zei: 'FIFA en andere internationale organisaties moeten mensenrechten meewegen bij hun keuzes voor sportevenementen. Ik ben er van overtuigd dat deze uitkomsten veelzeggend zijn voor FIFA-bestuurders en sponsoren.

Sport en mensenrechten wel met elkaar verbonden

'De mythe dat mensenrechten en sport niets met elkaar te maken hebben wordt door deze peiling ontkracht. Nu het FIFA-congres in Sao Paulo van start gaat is er een goed moment om in actie te komen.'

Amnesty International wijst er op dat er bij grote sportevenementen regelmatig mensenrechtenschendingen plaatsvinden, zoals gedwongen huisuitzettingen, schendingen van arbeidsrechten, en beperkingen van de vrijheid van meningsuiting, zoals het recht om vreedzaam te demonstreren.

FIFA verantwoordelijk voor mensenrechten

Patrik Arnesson, mede-oprichter van Football Addicts,zei: 'Het is opvallend dat er in elk land een overweldigende meerderheid is die vindt dat de FIFA een verantwoordelijkheid draagt voor mensenrechten. Dit is een duidelijk boodschap aan de FIFA. De fans willen dat er iets gebeurt.'

'Voetbal stelt niets voor zonder supporters. Deze opiniepeiling maakt duidelijk dat de FIFA dringend een prioriteit moet maken van het bestrijden van schendingen van mensenrechten. Het is zorgwekkend dat de discussie over het WK vooral over beschuldigingen van corruptie gaat, en niet over de mensenrechtenschendingen die met dit WK gepaard gaan.'

De opiniepeiling is de grootste die ooit onder voetbalsupporters is gehouden naar hun opvattingen over mensenrechten en internationale sportevenementen.

De vragen in deze anonieme peiling werden voorbereid door Amnesty International en gesteld aan gebruikers van de Football Addicts’ Forza Football App, onder meer in Nederland. Reacties kwamen uit Australië, België, Brazilië, Colombia, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Italië, Mexico, Nederland, Portugal, Rusland, Saoedie-Arabië, Verenigd Koninkrijk, de VS, Spanje, Zweden en Zwitserland.