Qatar, trek levenslange gevangenisstraffen in voor vreedzame activisten

Qatar, trek levenslange gevangenisstraffen in voor vreedzame activisten

13 mei 2022

In Qatar heeft een rechtbank drie activisten tot een levenslange gevangenisstraf veroordeeld vanwege hun protest tegen een discriminerende kieswet. Een vierde activist kreeg 15 jaar cel opgelegd.

De advocaten Hazza en Rashed Ali Hazza Salem Abu Shurayda kregen van de rechter op 10 mei 2022 levenslang opgelegd. Een ander, Mohammed Rashed Hassan Nasser al-Ajami, werd bij verstek tot dezelfde straf veroordeeld. Een vierde activist kreeg 15 jaar celstraf. Ze worden ervan beschuldigd dat ze het staatshoofd, de emir, op sociale media hebben ‘bedreigd’, de onafhankelijkheid van de staat in gevaar brachten, een ongeoorloofde openbare bijeenkomst organiseerden en de sociale waarden hebben geschonden.

Amnesty’s oproep

Lynn Maalouf van Amnesty International noemt de vonnissen buitengewoon zorgwekkend. ‘Het stuurt de huiveringwekkende boodschap naar de activisten dat afwijkende meningen niet worden getolereerd.’

Tijdens een proces achter gesloten deuren veroordeelde de rechtbank de vier activisten na valse beschuldigingen, terwijl ze gewoon gebruik hadden gemaakt van hun recht op vreedzaam protest. Amnesty International roept de autoriteiten van Qatar op de vonnissen te vernietigen.

‘Het is verbijsterend dat de Qatarese autoriteiten deze mannen straffen terwijl ze probeerden de reputatie van Qatar op het gebied van mensenrechten te verbeteren vóór het WK voetbal dat er in 2022 plaatsvindt’, zegt Maalouf.

Discriminerende kieswet

Tot 2021 vonden in Qatar geen parlementsverkiezingen plaats. Alle leden van de Shura, het Qatarese parlement, werden aangewezen door het staatshoofd, emir Sheikh Tamim bin Hamad Al-Thani.

Nadat de emir op 29 juli 2021 wet nr. 6 ratificeerde, waarin werd bepaald dat de kiezers 30 van de 45 parlementszetels mogen kiezen, braken er in augustus 2021 protesten uit. De demonstranten uitten hun frustratie over de wet, die discriminerend is voor leden van de Al Murra-stam. Duizenden van hen zijn uitgesloten om te stemmen of deel te nemen aan de verkiezingen. De Al Murra-stam wordt al lang gediscrimineerd, onder meer op het vlak van onderwijs, werk en gezondheidszorg.