Qatar: Nepalese groeperingen veroordelen FIFA’s afwijzing van compensatie van arbeidsmigranten
Actueel

15 december 2022

Tientallen Nepalese maatschappelijke organisaties publiceerden vandaag een open brief aan FIFA-president Gianni Infantino waarin ze hem oproepen om ‘niet langer de andere kant op te kijken’, terwijl arbeidsmigranten geen compensatie ontvangen nadat ze in Qatar zijn uitgebuit.

De organisaties toonden hun boodschap ook op billboards in de Nepalese hoofdstad Kathmandu, onder meer op het Tribhuvan International Airport, waar arbeiders uit Qatar vaak terugkeren zonder dat zij loon hebben ontvangen en waar de lichamen van overleden arbeidsmigranten regelmatig worden gerepatrieerd.

Geen toegang tot compensatiefonds

De brief benadrukt hoe arbeidsmigranten geen toegang hebben tot een compensatiefonds dat in 2018 door Qatar is opgezet om niet uitbetaalde lonen terug te betalen als ze al zijn teruggekeerd naar Nepal, en hoe nabestaanden geen compensatie kunnen ontvangen als de doodsoorzaken van hun dierbaren niet wordenc onderzocht.

‘We zijn samengekomen om Gianni Infantino op te roepen om de beloften van de FIFA na te komen om de rechten van arbeiders te respecteren en ermee in te stemmen om arbeiders die het slachtoffer zijn van mishandeling en families die dierbaren hebben verloren, te compenseren’, zegt Som Prasad Lamichhane van Pravasi Nepali, de coördinatiecommissie die hielp bij het opstellen van de brief.

Armoede en kinderen van school gehaald

‘We kennen de echte gevolgen voor mensen die slachtoffer zijn van de misstanden waarmee zoveel arbeiders in Qatar zijn geconfronteerd. Gezinnen vervielen in armoede, kinderen zijn van school gehaald en werknemers werden gedwongen opnieuw te migreren om hun schulden af ​​te kunnen betalen. De FIFA mag niet hier niet blind voor zijn en moet actie ondernemen om de zaken recht te zetten.’

Ongeveer 400.000 werknemers uit Nepal werken in verschillende sectoren in Qatar en hebben een grote rol gespeeld bij de bouw van de enorme infrastructuurprojecten die nodig waren om het FIFA-Wereldkampioenschap voetbal 2022 te organiseren.

Hoewel geld uit het buitenland belangrijk is voor de economie, kregen Nepalezen die naar de Golf en elders reisden, regelmatig te maken met uitbuiting. Nepalese werknemers hebben doorgaans weinig andere keus dan de illegale wervingskosten van meer dan 1.000 euro te betalen om een baan te kunnen krijgen. Mensenrechtenorganisaties constateerden regelmatig dwangarbeid en het niet uitbetalen van lonen, ook van mensen die op locaties voor het WK werkten.

Sterfgevallen zelden onderzocht

Ook kwamen werknemers om het leven door gevaarlijke werkomstandigheden. Hun dood is zelden onderzocht. Uit een getoetste studie bleek dat de dood van ten minste 200 Nepalese bouwvakkers tussen 2009 en 2017 voorkomen had kunnen worden als ze voldoende waren beschermd tegen de extreme hitte.

In de afgelopen jaren voerde Qatar een aantal hervormingen door om te zorgen voor betere wetgeving die arbeiders beschermen en heeft het een nieuw visumcentrum geopend in Nepal om uitbuiting tegen te gaan. Ondanks enige vooruitgang is er nog steeds op grote schaal misbruik van arbeidsmigranten.

‘Het gevaar is groot dat wanneer het laatste fluitsignaal op het WK klinkt, de bijdragen en het leed dat arbeidsmigranten ondervonden, zal worden vergeten, en dat hun aanspraak op gerechtigheid en aanspraak op compensatie zal worden genegeerd’, zegt Nirajan Thapaliya, directeur van Amnesty Nepal.

Sinds mei 2022 roept een wereldwijde coalitie van mensenrechtenorganisaties, vakbonden en supportersgroepen de FIFA en Qatar op om een ​​herstelprogramma op te zetten om arbeiders te compenseren en voor investeringen in programma’s om toekomstige misstanden te voorkomen. De oproep wordt gesteund door twaalf voetbalbonden en vier FIFA-sponsors. Opiniepeilingen tonen aan dat deze ook wordt gesteund door een grote meerderheid van het publiek in vijftien landen.

‘Als de FIFA respect wil tonen voor de mensen die dit toernooi mogelijk maakten, moet Gianni Infantino er eindelijk mee instemmen dat werknemers en hun gezinnen worden gecompenseerd. Hun vorderingen mogen niet langer worden afgewezen.’

‘Gewoon contact opnemen’

De FIFA weigert echter om werknemers te compenseren voor de uitbuiting in verband met het toernooi in Qatar. Maandag bekritiseerde een coalitie van internationale mensenrechtenorganisaties de FIFA voor het ‘misleiden van de wereld’ over de compensatie. Ondanks dat FIFA-functionarissen eerder zeiden dat ze aan een plan werkten voor compensatie van arbeidsmigranten, wentelde Infantino aan de vooravond van het toernooi de verantwoordelijkheid voor het probleem af en zei dat iedereen die is uitgebuit, gewoon ‘contact moest opnemen met de relevante autoriteiten om een ​​passende vergoeding te zoeken’ uit het bestaande compensatiefonds van Qatar.

Geen rechten voor wie Qatar heeft verlaten

Deze procedure blijft echter ontoegankelijk voor degenen die het land al hebben verlaten. Bovendien beperkt dit het bedrag dat aan elke werknemer kan worden betaald en ondersteunt het geen families van werknemers van wie dood mogelijk ten onrechte is toegeschreven aan ‘natuurlijke oorzaken’ omdat er geen onderzoek is uitgevoerd uit.

De coalitie riep Gianni Infantino op om een ​​nieuw aangekondigd fonds te gebruiken om arbeiders te compenseren en een onafhankelijk centrum voor arbeidsmigranten op te richten, zoals gevraagd door vakbonden zoals Building en Wood Workers’ International. De omvang van het voorgestelde fonds is nog niet bekend en is momenteel bedoeld ter ondersteuning van onderwijsprojecten en een gepland informatiecentrum voor arbeidsmigranten.