Poolse activiste Elzbieta Podlesna toch vervolgd

Poolse activiste Elzbieta Podlesna toch vervolgd

06 juli 2020

In mei 2019 werd Elzbieta Podlesna uit Polen aangeklaagd vanwege het ‘beledigen van religieuze gevoelens’. Volgens de politie heeft ze posters verspreid waarop de maagd Maria is afgebeeld met een halo in de kleuren van de regenboog, het internationale lhbti-symbool.

Onlangs zijn de beschuldigingen tegen Podlesna geformaliseerd. Zij en twee andere activisten worden nu officieel aangeklaagd en zullen strafrechtelijke vervolgd worden vanwege ‘beledigende religieuze gevoelens’.

Intimidatie van activisten

Podlesna werd gearresteerd nadat ze een bezoek had gebracht aan Amnesty Nederland en Amnesty België. Daar had ze gezegd dat ze bezorgd was over de uitholling van de rechtsstaat in Polen. Zo zijn onafhankelijke rechters vervangen door partijdige rechters. Podlesna is een bekende activiste die zich geregeld uitspreekt tegen haat en discriminatie en zich inzet voor gelijke behandeling.

Geen misdrijf

Het bezitten, maken en verspreiden van posters zoals die van Maria met een regenboog-halo valt onder het recht op vrijheid van meningsuiting. Maar de Poolse autoriteiten zeggen dat het een misdrijf is. Als ze schuldig wordt bevonden, kan Elzbieta Podlesna een gevangenisstraf tot 2 jaar krijgen.

Amnesty’s oproep

Amnesty roept de Poolse autoriteiten op de aanklacht tegen Elzbieta Podlesna in te trekken, aangezien ze alleen maar vreedzaam gebruikmaakte van haar recht op vrije meningsuiting.

Luister naar de podcast waarin Elzbieta Podlesna vertelt wat haar is overkomen of lees het interview met haar in Wordt Vervolgd. Of lees meer over de mensenrechtensituatie in Polen.