Partijen bij conflict Soedan moeten burgers beschermen

Partijen bij conflict Soedan moeten burgers beschermen

18 april 2023

Amnesty International roept de strijdende partijen bij het gewapende conflict in Soedan op om burgers te beschermen. De rivaliserende groepen zijn de Soedanese strijdkrachten (SAF) en de Rapid Support Forces (RSF), een onafhankelijke paramilitaire strijdmacht.

‘Het gebruik van zware wapens, waaronder artillerie, tanks en straalvliegtuigen in dichtbevolkte gebieden in Khartoum, heeft talloze burgerdoden en massale vernieling van eigendommen tot gevolg gehad’, zegt Tigere Chagutah van Amnesty International. ‘De partijen bij het conflict moeten onmiddellijk stoppen met het gebruik van explosieve wapens met een groot bereikwijdverspreide in de buurt van bevolkingsconcentraties.

Bescherming burgers

Regionale en internationale partners van Soedan, waaronder de Intergouvernementele Autoriteit voor Ontwikkeling (IGAD, die zich bezighoudt met voedsel, milieu, vrede en veiligheid), de Afrikaanse Unie, de Verenigde Naties, moeten de partijen bij het conflict publiekelijk oproepen om het internationaal humanitair recht te respecteren en burgers te beschermen. Beide partijen moeten onmiddellijk stoppen met hun willekeurige aanvallen.

Amnesty’s oproep

Amnesty International roept ook de VN-Veiligheidsraad op om een spoedvergadering te houden over de situatie in Soedan. De VN moeten het regeringsleger en de paramilitaire troepen publiekelijk oproepen om burgers snel te beschermen. Ook moeten de Soedanese autoriteiten en alle partijen in het conflict ervoor zorgen dat er onmiddellijke, onbeperkte en duurzame toegang is voor humanitaire hulp.

Achtergrond

De gevechten in Soedan braken uit na weken van spanningen tussen de RSF en de SAF over de hervorming van de veiligheidstroepen tijdens de onderhandelingen over een nieuwe overgangsregering. De RSF en SAF wierp in oktober 2021 gezamenlijk de overgangsregering van Soedan omver. Sinds 15 april 2023 vielen in het hele land tientallen burgerslachtoffers.