Onterecht veroordeeld maar nu weer vrij
Uit de beweging

Onterecht veroordeeld maar nu weer vrij

23 februari 2009

Born Samnang en Sok Sam Oeun zijn vrijgelaten op borg. Ze hebben vijf jaar van hun celstraf uitgezeten. De Cambodjaanse mannen werden veroordeeld voor de moord op vakbondsleider Chea Vichea. Op 22 januari 2004 werd die dood geschoten aan een krantenkiosk in Phnom Penh, Cambodja.

Born Samnang en Sok Sam Oeun hadden een alibi voor het tijdstip van de moord. Toch werden ze veroordeeld tot 20 jaar cel. Tijdens hun detentie en proces werden ze onrechtvaardig behandeld, gefolterd en mishandeld.

Tijdens de hoorzitting van het Hooggerechtshof op 31 december 2008 werd beslist de zaak terug te sturen naar het Hof van Beroep. De zaak moet opnieuw onderzocht worden en een nieuwe jury moet samengesteld worden.

Op de avond van 31 december 2008 wandelden Born Samnang en Sok Sam Ouen de PJ gevangenis uit. Ze gingen naar de pagode in Phnom Penh waar een monnik een “geestelijke reiniging” uitvoerde. Dit doen veel slachtoffers die intense trauma en pijn hebben geleden. Na het ritueel ging Born Samnang naar zijn moeder en andere familieleden in Phnom Penh. Sok Sam Ouen werd herenigd met zijn familie en vrienden in het kantoor van de Cambodjaanse ngo LICADHO. De volgende dag gingen ze naar hun thuis in de provincie Takeo.

Beide mannen zijn nu weer bij hun familie en vrienden en genieten van de vrijheid. Hun vrijlating was niet mogelijk geweest zonder de brede steun, hoop en aanmoediging van Amnesty International en honderden van haar leden in meer dan tien landen uit heel de wereld. Of zoals Naly Pilorge, directeur van LICADHO het in een brief aan Amnesty stelt:

“Dank voor de tijd die uw leden hebben besteed aan het schrijven van al de boodschappen van hoop. Dank voor alle leden die de documentaire “Plastic Killers” hebben getoond. Dank voor de brieven die al uw leden stuurden. Dank voor al de donaties die wij of de twee mannen en hun familie van Amnesty en haar leden ontvingen. Dank aan de leden die tekeningen van hoop maakten. Dank aan de leden die inspirerende woorden van hoop schreven. Al die steun betekende zoveel voor de twee mannen, voor hun familie, hun vrienden en de groepen die hen steunden.

Nogmaals, dank voor de aanmoediging en woorden van hoop en vooral, bedankt omdat jullie geven om mensen die slachtoffer zijn van grove onrechtvaardigheid!”

Auteur: Spoedactie team