Omstandigheden gevangen journalist Azerbeidzjan verbeterd
Goed nieuws

Omstandigheden gevangen journalist Azerbeidzjan verbeterd

09 augustus 2017

Een week nadat Amnesty wereldwijd actievoerde voor de vrijlating en een betere behandeling van Aziz Orujov, verbeterden de autoriteiten van Azerbeidzjan de omstandigheden waaronder hij gevangen zit. Orujov viel eind juli flauw in zijn cel, omdat het daar bloedheet was. Nu is hij overgeplaatst naar een cel met balkon, zodat hij naar buiten kan. Ook mogen familieleden hem nu bezoeken. We voeren nog wel actie voor zijn onmiddellijke vrijlating.

De politie van Azerbeidzjan pakte journalist Aziz Orujov op 2 mei op. Hij werd aangeklaagd vanwege ‘financieel wangedrag’. De aanklacht is verzonnen, vermoedelijk vanwege Orujovs kritische onderzoeksjournalistiek. Orujov runt een onafhankelijke tv-kanaal en een onderzoeksbureau. Hij wordt beschuldigd van belastingontduiking en het niet registreren van donaties. In Azerbeidzjan worden critici vaker opgepakt op beschuldiging van economische misdrijven om hen zo het zwijgen op te leggen.

Amnesty roept de autoriteiten van Azerbeidzjan op Aziz Orujov onmiddellijk vrij te laten en hem goed te behandelen.