Oezbekistan: Activist vrijgelaten
Goed nieuws

Oezbekistan: Activist vrijgelaten

17 oktober 2017

Op 3 oktober 2017 kon de Oezbeekse mensenrechtenverdediger Azam Farmonov zijn vrouw, dochter (13) en zoon (11) weer in de armen sluiten. Hij had bijna twaalf jaar vastgezeten en zou nog drie jaar moeten uitzitten. Azam Farmonov kwam op vreedzame wijze op voor de rechten van boeren. Volgens hen hadden lokale functionarissen zich schuldig gemaakt aan corruptie en afpersing.

In 2006 werd Azam Farmonov tot negen jaar celstraf veroordeeld na een verzonnen aanklacht over afpersing. Tijdens zijn detentie werd Farmonov gemarteld, maar desondanks weigerde hij een bekentenis te ondertekenen. Hij werd in een gevangenis in het noordwesten van Oezbekistan geplaatst, meer dan duizend kilometer van zijn familie vandaan. Het detentiecentrum staat bekend onder de naam ‘doodszone’, vanwege de extreem barre weersomstandigheden en zware gevangenisomstandigheden. Farmonov werd herhaaldelijk gemarteld en kampte met nierproblemen die verergerden door de grote kou tijdens de winter.

Betere gevangenisomstandigheden onder nieuwe president

In 2015 zou Farmonov vrijkomen, maar zijn straf werd met vijf jaar verlengd. Hij zou de gevangenisregels hebben overtreden. De Oezbeekse autoriteiten gebruiken dit argument vaker om de celstraf van gevangenen te verlengen. Soms betekent dit dat er in praktijk levenslang wordt opgelegd. Farmonov merkte dat de gevangenisomstandigheden verbeterden nadat president Mirzioiev aan de macht nadat zijn voorganger Karimov was overleden. Het gevangenisleven werd dragelijker en veel gevangenen werden vrijgelaten.

Amnesty voerde actie voor Farmonovs vrijlating, onder meer tijdens de Schrijfmarathon van 2009.