Nieuwsbrief Landenteam Israël/Palestina oktober 2008

01 oktober 2008

We hebben wat vertraging opgelopen, maar dat maken we ruimschoots goed met dit eerste deel van een tweedelige serie over de afdwingbaarheid van mensenrechten in Israël en de Palestijnse gebieden.

Volgende keer hebben we het over de aanhoudende straffeloosheid binnen de Palestijnse samenleving. In deze nieuwsbrief focussen we op de structurele straffeloosheid binnen het Israëlische leger, politie en gerecht ten aanzien van mensenrechtenschendingen tegen Palestijnen. We hadden daarover een gesprek met één van de bekendste Israëlische mensenrechtenadvocaten, Michael Sfard. Hij getuigt over de uiterst problematische zoektocht naar gerechtigheid in Israël en in het buitenland voor Palestijnse slachtoffers van mensenrechtenschendingen die volgen uit de bezetting. Aan die bezetting willen steeds meer jonge Israëli’s niet meer meewerken en weigeren daarom dienst in het leger. Ze belanden daardoor in de gevangenis. Amnesty beschouwt Israëlische dienstweigeraars als gewetensgevangenen. Een andere groep die de Israëlische overheid zorgen baart, zijn de Palestijnse mensenrechtenverdedigers. Zij lijden onder een beperking van hun bewegingsvrijheid, wellicht omdàt zij de mensenrechten van Palestijnen verdedigen.

INHOUD

• FOCUS: AFDWINGBAARHEID MENSENRECHTEN: Deel 1: Overzicht straffeloosheid bij Israëlisch leger, politie en gerecht ten aanzien van mensenrechtenschendingen tegen Palestijnen in de bezette gebieden. Moeilijkheden in het afdwingen van Palestijnse mensenrechten in Israël en in buitenland.
  • ACTIE: Goed nieuws, spoedacties Gaza en reisverbod mensenrechtenverdediger.
  • ISRAËLI’S EN PALESTIJNEN VOOR DE VREDE: MICHAEL SFARD EN EMILY SCHAEFFER: Mensenrechtenadvocaten bij een Israëlisch advocatenkantoor.
  • QUOTE VAN DE MAAND: Mensenrechtenverdedigers zijn geen gevaar voor veiligheid van Israël
  • AMNESTY NIEUWS: Steeds meer Israëlische gewetensgevangenen
  • MENSENRECHTEN IN HET NIEUWS: Actualiteit met het Amnesty-standpunt.
  • TIPS: Links naar verhelderende video’s, artikels, getuigenissen en achtergrondinformatie.
Auteur: Landenteam Israël/Palestina