Nieuwsbrief Landenteam Israël/Palestina januari-februari 2009

23 februari 2009

"Foto’s liegen niet, ze tonen de realiteit. De wereld kan blijkbaar moeilijk geloven wat er allemaal wordt geschreven over Gaza. Misschien geloven ze het wel als ze het zien?" Deze woorden vertrouwde een Palestijnse fotograaf toe aan het Amnesty-onderzoeksteam in Gaza.

Dat team beschreef op een blog uitgebreid dat de toestand in Gaza veel erger is dan we ons kunnen voorstellen. Daarom in deze nieuwsbrief bij ‘Tips’ een verzameling links naar foto’s en video’s die de vernieling in beeld brengen, hoewel geen enkele cameralens de werkelijke schaal ervan kan vatten.

Er is veel geschreven over Gaza. U vindt in deze nieuwsbrief een selectie van opmerkelijke artikels en reacties, maar ook een overzichtsartikel van onze hand. In dat artikel de schokkende bevindingen van het Amnesty-team in Gaza. Ook stukken over de toestand in de ziekenhuizen in Gaza en de wapenleveringen die de oorlog hebben gevoed. In een interview met een Palestijnse student uit Gaza leest u een verhaal uit de eerste hand. Er worden ook al kleine stapjes gezet richting onderzoek van oorlogsmisdaden. De sleutel ligt bij de VN-Veiligheidsraad: een onderzoek dat door deze instantie zou worden ingesteld, biedt de meeste garanties op onpartijdigheid en succes. Amnesty voert een wereldwijde briefschrijfcampagne aan de opeenvolgende voorzitters van de Veiligheidsraad. Elke verstuurde brief telt. U kunt met een kleine moeite uw brief via internet versturen. Kijk zeker bij ‘Actie!’

INHOUD

1. FOCUS: GAZA IN CRISIS: Een overzicht van de ‘crisis’ aan de hand van informatie die Amnesty verzamelde in Gaza en het zuiden van Israël. Overzicht van alle Amnesty-informatie over de crisis
  2. ACTIE: Eis verantwoording voor oorlogsmisdaden in Gaza!
  3. ISRAELI’S EN PALESTIJNEN VOOR DE VREDE: Interview Maher en Samah Albhaisi uit Gaza
  4. QUOTE VAN DE MAAND: Aanvallen op medische faciliteiten en medisch personeel: we zoomen in op de medische crisis in Gaza
  5. AMNESTY NIEUWS Stop wapenleveringen aan Israël en Palestijnse gewapende groeperingen: wapens waarmee ernstige schendingen van het oorlogsrecht werden gepleegd, kwamen uit de VS en Europa, ook uit België
  6. MENSENRECHTEN IN HET NIEUWS: Stand van zaken onderzoek oorlogsmisdaden Gaza, is de blokkade van de Gazastrook nu opgeheven, Palestijnse gevangenen, Hamas-campagne tegen ‘collaborateurs’, collectieve bestraffing in Oost-Jeruzalem