Nieuwsbrief Landenteam Israël/Palestina januari 2008

01 januari 2008

De mensenrechtenschendingen in Gaza zijn hallucinant en onaanvaardbaar. In deze editie lees je meer over wat Amnesty International daaraan tracht te veranderen.

We plaatsen ook het werk van een andere organisatie in de spotlights: Gisha, een organisatie van juristen en academici die vooral juridische bijstand geeft aan inwoners van de Gazastrook, wiens rechten op bewegingsvrijheid worden geschonden. Daarnaast vergeten we ook de bijzonder zorgwekkende evoluties op de Westelijke Jordaanoever niet: ondanks het 'vredesproces’ heeft Israël het bouwen van illegale nederzettingen in Oost-Jeruzalem zelfs in een hogere versnelling gezet. In de traditie van informatie gekoppeld aan beeld: vergeet absoluut niet de rubriek Tips te bekijken, met weer een aantal zeer verontrustende video’s en artikels.

INHOUD

1. 2 FOCUS: HUMANITAIRE CRISIS IN GAZA: Tot welke mensenrechtenschendingen kan een opgelegd gebrek aan elektriciteit leiden? En wat moet er gebeuren met de grens tussen Gaza en Egypte?
  2. ACTIE: Twee spoedacties voor Gaza en een Palestijnse huisvrouw in administratieve detentie
  3. ISRAËLI’S EN PALESTIJNEN VOOR DE VREDE: GISHA: Israëlische en Palestijnse juristen strijden voor het recht op bewegingsvrijheid van de Palestijnen door juridische bijstand en sensibilisering.
  4. QUOTE VAN DE MAAND: President Bush en het internationaal recht: de nederzettingen.
  5. VERBODEN OP DE WERF TE KOMEN: Elke maand geven we jullie een overzicht van constructie en destructie op de Westelijke Jordaanoever.
  6. MENSENRECHTEN IN HET NIEUWS: Actualiteit met het Amnesty-standpunt. Deze editie o.a.: verhoogde bouwactiviteit in de nederzettingen, Palestijnse raketten, straffeloosheid, de EU en de VN laten van zich horen.
  7. TIPS: Links naar onmisbare en verhelderende video’s en artikels.
Auteur: Landenteam Israël/Palestina