Nieuwsbrief Landenteam Israël/Palestina december 2007

01 december 2007

Deze editie belicht de bijzonder zorgwekkende situatie in Jayyus, waar steeds meer boeren van hun land worden afgesneden.

Ook het recht op onderwijs is niet gegarandeerd: bekijk zeker de actie over een schooltje dat dreigt te worden gesloopt in de Jordaanvallei. We belichten het werk van Physicians for Human Rights, een dokterorganisatie die nu erg actief is in Gaza. Daarnaast is er een hele brok mensenrechtennieuws over Gaza. De aangekondigde uitbreiding van de nederzetting Har Homa, nog geen week na Annapolis, verdient ook jullie aandacht. Zoals gewoonlijk geven we jullie in de rubriek Tips de nodige achtergrond: ook deze editie een aantal een verhelderende en verontrustende artikels en video’s!

INHOUD

1. FOCUS: LANDBOUW ONDER BEZETTING: Het hek/muur scheidt Jayyus nu al van ongeveer tweederde van zijn landbouwgrond.
  2. ACTIE: Recht op werk in Jayyus, recht op onderwijs in Fasayil,…
  3. ISRAËLI’S EN PALESTIJNEN VOOR DE VREDE: PHYSICIANS FOR HUMAN RIGHTS: Opgericht door Israëlische en Palestijnse dokters. Medische dienstverlening, strijdend voor het recht op gezondheid.
  4. QUOTE VAN DE MAAND: Over aangekondigde bouwplannen in de Israëlische nederzetting Har Homa.
  5. VERBODEN OP DE WERF TE KOMEN: Elke maand geven we jullie een overzicht van constructie en destructie op de Westelijke Jordaanoever.
  6. MENSENRECHTEN IN HET NIEUWS: Actualiteit met het Amnesty-standpunt: Israëlische vergeldingsacties en humanitaire crisis in Gaza. Militaire raids, huisvernietiging, kolonistengeweld en bewegingsvrijheid in de Westelijke Jordaanoever, racisme en mensenrechten in Israël.
  7. TIPS: Links naar onmisbare en verhelderende video’s en artikels.
Auteur: Landenteam Israël Palestina