Nieuwsbrief Landenteam Israël-Palestina maart 2009

10 april 2009

Het opschrift ‘This damage made in USA’ is niet uit de lucht gegrepen. Een nieuw Amnesty rapport legt haarfijn uit hoe de Israëlische militaire interventie in de Gazastrook in grote mate werd uitgevoerd met door de VS geleverde wapens.

Zelfs nà de start van het Israëlische offensief eind december en zelfs na meldingen van zware mensenrechtenschendingen met de wapens, bleef de VS wapens transporteren. Het is onderhand overduidelijk geworden dat Israël die wapens niet gebruikt in overeenstemming met het internationaal recht. Daarom eist Amnesty een onmiddellijk wapenembargo. Meer dan ooit is actie noodzakelijk nu de Mensenrechtenraad een omvattend onderzoek heeft ingesteld. Het succes van dat onderzoek en het recht van de slachtoffers om de waarheid te kennen hangen immers af van de medewerking van beide partijen. Israël liet al weten medewerking te weigeren. Het is aan de Veiligheidsraad om alle partijen tot medewerking te dwingen.

Verder zien we in de deze nieuwsbrief hoe mensenrechten ondergeschikt worden gemaakt aan politieke belangen: zowel gevangenen als zwaar gewonden in ziekenhuizen worden als pasmunt
ingezet in politieke ‘onderhandelingen’. Zij blijven jaren wegkwijnen in gevangenissen of hun leven is zelfs in gevaar omwille van een politiek spel dat zich ver boven hun hoofden afspeelt.

Inhoud

• FOCUS: GAZA IN CRISIS Wapens uit de Verenigde Staten en Europa blijven mensenrechtenschendingen voeden. Amnesty eist een wapenembargo, lees waarom.
  • ACTIE Nu meer dan ooit, eis verantwoording voor oorlogsmisdaden in Gaza!
  • QUOTE VAN DE MAAND Twee opvallende quotes deze maand, over de campagne van Hamas tegen vermeende ‘collaborateurs’ en over gevangenen die pasmunt worden in onderhandelingen.
  • AMNESTY NIEUWS: Nieuw Amnesty-rapport over mensenrechtenverdedigers in Midden-Oosten.
  • MENSENRECHTEN IN HET NIEUWS Aanhoudende blokkade Gazastrook, huisvernietigingen
    Oost-Jeruzalem, zwaar gewonde Palestijnen pasmunt in onderhandelingen.
  • TIPS Nieuw beeldmateriaal oorlogsmisdaden Gaza, artikels over onderzoek oorlogsmisdaden en links naar andere leeswaardige artikels over de onderwerpen behandeld in deze nieuwsbrief.
Auteur: Landenteam Israël-Palestina