Nieuwe maatregel Turtelboom slechts eerste stap
Uit de beweging

Nieuwe maatregel Turtelboom slechts eerste stap

03 april 2009

Op 26 maart kondigde Annemie Turtelboom, Minister van Migratie- en Asielbeleid, een nieuwe maatregel aan inzake regularisatie. Amnesty reageert.

Nieuw is dat families met schoolgaande kinderen nu in aanmerking komen voor regularisatie, indien zij aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo moeten zij minstens 5 jaar geleden voor het eerst asiel aangevraagd hebben in ons land en moeten zij hier sindsdien ook ononderbroken verblijven. De kinderen moeten minstens sinds 1 september 2007 school lopen. Bovendien moet hun asielprocedure minstens 1 jaar geduurd hebben.

Amnesty International is verheugd voor deze groep mensen, maar benadrukt dat deze maatregel slechts een eerste stap mag zijn in de uitbouw van een duidelijk, transparant en humaan regularisatiebeleid.

Dit beperkt en alleenstaand initiatief brengt geen duurzame oplossing voor een omvangrijke groep mensen die al geruime tijd in ons land verblijven en die eveneens over legitieme redenen beschikken om in aanmerking te komen voor regularisatie. Onder de huidige omstandigheden bevinden deze mensen zich al te vaak in een rechtsloze situatie. Dat moet veranderen.

Amnesty International richtte een schrijven aan Minister Turtelboom met de oproep om een duidelijk regularisatiebeleid uit te werken.