Militairen Myanmar nog steeds vrijuit na exodus Rohingya

Militairen Myanmar nog steeds vrijuit na exodus Rohingya

22 augustus 2019

Terwijl terugkeerplannen voor de Rohingya in vluchtelingenkampen in Bangladesh weer worden besproken, waarschuwt Amnesty International dat hun thuisstaat Rakhine niet veilig is. De militairen die verantwoordelijk zijn voor de gruweldaden tegen de Rohinya ontlopen nog steeds berechting.

Zondag 25 augustus is het twee jaar geleden dat het leger van Myanmar een gewelddadige operatie startte in de staat Rakhine. Meer dan 740.000 Rohingya sloegen toen op de vlucht naar buurland Bangladesh. Een onderzoeksteam van de VN noemde de gruwelijkheden begaan door het leger van Myanmar misdaden tegen de menselijkheid en mogelijk genocide.

Plannen voor terugkeer

De recente plannen van Bangladesh en Myanmar om duizenden Rohingya naar Myanmar terug te brengen heeft tot grote angst geleid in de kampen. De herinneringen aan moord, verkrachting en afgebrande dorpen liggen nog vers in het geheugen. De rechten van de Rohingya worden aan beide kanten van de grens niet gerespecteerd. In Myanmar leven honderdduizenden Rohingya onder een systeem van apartheid, in overvolle kampen zonder bewegingsvrijheid. De staat Rakhine blijft onveilig voor de Rohingya om naar terug te keren.

In Bangladesh leven nu meer dan 910.00 Rohingya in vluchtelingenkampen waar hun basisrechten worden geschonden en ze niet mogen werken en naar school gaan.

Op donderdag 22 augustus stonden bussen en trucks klaar in een vluchtelingenkamp in Bangladesh om 3.450 Rohingya terug te brengen naar Myanmar. Geen van de aangewezen personen voor repatriëring kwam opdagen.

Oproep Amnesty International

De VN-Mensenrechtenraad heeft een resolutie aangenomen om bewijs te verzamelen van misdrijven onder internationaal recht in Myanmar. De EU en andere staten hebben sancties ingesteld tegen militaire generaals uit het leger van Myanmar. Amnesty blijft oproepen om de situatie in Myanmar te verwijzen naar het Internationale Strafhof (ICC), voor zowel de misdrijven tegen de Rohingya als die tegen andere etnische minderheden in de staten Kachin, Rakhine en Shan.

De situatie van de Rohingya en andere vervolgde minderheden in Myanmar zal pas verbeteren als de verantwoordelijke militairen worden berecht. De hulpverlening aan de Rohingya moet samengaan met het aanpakken van de voortdurende straffeloosheid. De internationale gemeenschap heeft de Rohingya in het verleden vaak in de steek gelaten, hier moet een einde aan komen.