Mexicaanse milieuactivist vrij
Goed nieuws

Mexicaanse milieuactivist vrij

17 augustus 2016

Amnesty is erg blij met de vrijlating van Ildefonso Zamora Baldomero uit Mexico. Deze milieuactivist en gewetensgevangene werd negen maanden geleden volstrekt onterecht gevangengezet. De autoriteiten wilden hem daarmee waarschijnlijk straffen voor zijn vreedzame activisme tegen illegale houtkap.

Ildefonso Zamora Baldomero werd in november 2015 opgepakt en beschuldigd van deelname aan een inbraak in 2012. Het bewijs tegen hem was vals. Onlangs besloot een rechter dat er geen reden was om te geloven dat hij schuldig aan een misdrijf. De rechter zei zelfs te betwijfelen of de inbraak überhaupt had plaatsgevonden.

Dat Zamora werd aangeklaagd, laat weer eens zien hoe gevaarlijk het is om in Mexico op te komen voor de mensenrechten. Amnesty denkt dat zijn arrestatie deel uitmaakt van een serie bedreigingen naar aanleiding van zijn verzet tegen illegale houtkap. In 2007 werd zijn zoon Aldo vermoord en raakte zijn zoon Misael gewond tijdens een aanval die nooit grondig is onderzocht. Amnesty roept de autoriteiten van Mexico op te stoppen met het lastigvallen van Zamora en zijn familie vanwege zijn activisme.