Mensenrechtenverdediger Valentina Cherevatenko vrijgesproken
Goed nieuws

Mensenrechtenverdediger Valentina Cherevatenko vrijgesproken

03 augustus 2017

De aanklacht tegen Russische Valentina Cherevatenko is ingetrokken. Zij was de eerste mensenrechtenverdediger die in Rusland op grond van de Buitenlandse Agentenwet werd aangeklaagd. Zij kon tot twee jaar celstraf worden veroordeeld.

Het verhaal over dit nieuws lijkt haast een detective. Amnesty-supporters uit Rusland en Zweden die brieven schreven naar de officier van Justitie, kregen bericht dat de zaak tegen Cherevatenko was gesloten. Maar Cherevatenko en haar advocaat wisten van niets. Degene die haar zaak behandelde, had hen verteld dat iemand anders de zaak van hem had overgenomen. Maar toen Cherevatenko en de advocaat hem naar de voortgang vroegen, bleek hij van niets te weten. Na lang aandringen en zes weken later kreeg de advocaat eindelijk bevestigd dat de zaak tegen zijn cliënt was gesloten ‘wegens gebrek aan bewijs’.

Cherevatenko is oprichter en voorzitter van de ngo Women of the Don Foundation for Civil Society Development and Human Rights, dat zich in de noordelijke Kaukasus inzet voor onder andere vrouwenrechten en conflictoplossing.