Meer dan 7.000 gezondheidswerkers overleden aan corona

Meer dan 7.000 gezondheidswerkers overleden aan corona

03 september 2020

Een nieuwe analyse door Amnesty International laat zien dat wereldwijd ten minste 7.000 gezondheidswerkers overleden zijn aan het coronavirus. In Mexico overleden de meeste mensen die in de gezondheidszorg werken: ten minste 1.320.

Amnesty noteerde ook grote aantallen overleden gezondheidswerkers in de Verenigde Staten (1.077) en Brazilië (634), waar het aantal infecties en doden gedurende de hele pandemie al groot is. Ook vielen er verontrustend veel doden in Zuid Afrika (240) en India (573), waar het aantal besmettingen de afgelopen maanden omhoogschoot.

‘Dat meer dan zevenduizend mensen overlijden terwijl zij mensenlevens probeerden te redden, is een crisis op een onthutsende schaal. Iedere werknemer in de gezondheidszorg zou in veiligheid moeten kunnen werken. Het is een schandaal dat zovelen de hoogste prijs moeten betalen’, zegt Steve Cockburn van Amnesty International.

Internationale samenwerking nodig

‘Er moet wereldwijd worden samengewerkt om ervoor te zorgen dat alle gezondheidswerkers over voldoende beschermend materiaal beschikken, zodat zij hun essentiële werk kunnen doen zonder hun leven te riskeren.’

In een op 13 juli verschenen rapport toonde Amnesty aan dat er op dat moment ten minste 3.000 gezondheidswerkers waren overleden aan corona. We komen nu met nieuwe cijfers omdat de aantallen met corona besmette patiënten in sommige landen toenemen en omdat wij nieuwe bronnen met cijfers konden aanboren.

In werkelijkheid meer doden

De landen met de hoogste aantallen overleden werknemers in de zorg zijn: Mexico (1.320), de Verenigde Staten (1.077), het Verenigd Koninkrijk (649), Brazilië (639), Rusland (631), India (573), Zuid-Afrika (240), Italië (188), Peru (183), Iran (164) en Egypte (159). Deze cijfers zijn echter soms moeilijk te vergelijken, omdat de data op verschillende manieren zijn vergaard. Ook zijn er in werkelijkheid ongetwijfeld veel meer doden ten gevolgde van corona, omdat veel landen niet alle gevallen rapporteren.