Meer dan 100 demonstranten gedood in Iran

Persbericht

De Iraanse veiligheidstroepen hebben buitensporig en dodelijk geweld gebruikt om vreedzame demonstranten aan te pakken. In meer dan 100 steden door heel Iran vinden demonstraties plaats.

Uit geverifieerde videobeelden, verslagen van ooggetuigen ter plekke en informatie van mensenrechtenverdedigers komt een gruwelijk patroon van onwettig doden door de veiligheidstroepen naar voren.

Uit geloofwaardige berichten die Amnesty International ontving blijkt dat ten minste 106 demonstranten in 21 steden zijn gedood. Het werkelijke aantal ligt vermoedelijk veel hoger. Er zij berichten dat het er 200 zouden zijn. De staatsmedia berichten over slechts enkele dodelijke slachtoffers. En over vier leden van de veiligheidsdienst die zouden zijn omgekomen.

Op videobeelden is te zien hoe leden van de veiligheidsdienst met behulp van geweren, waterkannonnen en traangas protesten uiteendrijven. Demonstranten worden met wapenstokken geslagen. Uit beelden van patroonhulzen op de grond en het grote aantal dodelijke slachtoffers valt op te maken dat er met scherp geschoten is.

Philip Luther van Amnesty International
De Iraanse autoriteiten moeten onmiddellijk stoppen met deze wrede en dodelijke aanpak en mensenlevens respecteren.

Lees meer achtergronden en details in het Engelse persbericht.

Logo Amnesty International

Amnesty International Vlaanderen vzw