Mauritanië: groeiende onderdrukking van activisten die discriminatie en slavernij aanklagen
Rapport

22 maart 2018

In het West-Afrikaanse Mauritanië komt slavernij nog steeds op grote schaal voor. Mensenrechtenverdedigers die hiertegen ageren worden willekeurig gearresteerd, gemarteld en vastgezet in gevangenissen ver van hun familie. Ook worden hun bijeenkomsten stelselmatig verboden. Dat staat in het vandaag verschenen Amnesty-rapport ‘A sword is hanging over our heads’: The repression of activists speaking out against discrimination and slavery in Mauretania’.

Regering moet maatregelen nemen

‘Hoewel de slavernij al bijna veertig jaar geleden werd afgeschaft, tolereren de autoriteiten van Mauritanië deze praktijk nog steeds. Bovendien worden mensen die zich hiertegen uitspreken onderdrukt’, aldus Alioune Tine van Amnesty International. ‘Met de parlementsverkiezingen eind 2018 en de presidentsverkiezingen in 2019 voor de deur, is er een grote kans op sociale onrust tenzij uiteenlopende meningen – ook kritische – worden gerespecteerd. De autoriteiten moeten een einde maken aan de aanvallen op mensenrechtenverdedigers en effectieve maatregelen nemen om slaverij en discriminatie tegen te gaan.’

Straffeloosheid door falende wetshandhavers

In 2016 constateerden internationale organisaties die tegen slavernij ijveren, dat naar schatting 43.000 Mauritaniërs als slaaf leven. Zaken waarin melding wordt gemaakt van uitbuiting worden door de politie, aanklagers en de rechtspraak niet goed afgehandeld. In 2016 werden slechts twee mensen veroordeeld door speciale rechtbanken voor slavernijzaken. Ze kregen echter 47 zaken voorgelegd waarbij 53 verdachten betrokken waren.

Vreedzame bijeenkomsten verboden

Twintig mensenrechtenorgansaties hebben Amnesty gemeld dat vreedzame bijeenkomsten werden verboden of verstoord werden. Soms werd daar buitensporig veel geweld gebruikt, waardoor deelnemers gewond raakten. Ook organisaties die zich inzetten tegen slavernij en discriminatie worden tegengewerkt: meer dan 43 groepen kregen geen toestemming om aan de slag te gaan. Yacoub Ahmed Lemrabet van Kavana, een pro-democratische beweging: ‘Niet erkend worden als een “geautoriseerde vereniging” betekent dat er een zwaard boven ons hoofd hangt. We gaan door met onze activiteiten, maar we weten dat de autoriteiten onze organisatie op elk moment kan verbieden en ons gevangen kan zetten.’

‘Welkom op Guantánamo’

Amnesty-medewerkers hebben 168 zaken vastgelegd van mensenrechtenverdedigers die willekeurig werden gearresteerd, van wie zeventien werden gemarteld. ‘De politie deed me handboeien en een blinddoek om. Ik had geen idee waar ze me naartoe brachten. Toen we aankwamen zei de officier: Welkom op Guantánamo. Voordat het verhoor begon vertelde een bewaker me: Vertel ze gewoon wat ze willen horen. Je weet wat we in huis hebben om je aan het praten te krijgen, vertelde Amadou Tijane Diop die zich inzet tegen slavernij.

Smaadcampagnes om activisten zwart te maken

Mensenrechtenverdedigers zijn slachtoffer van venijnige smaadcampagnes, aanvallen en doodsbedreigingen. Ze worden vaak aangeduid als verraders, criminelen, buitenlandse agenten, racisten of afvalligen, ook door hooggeplaatste autoriteiten en religieuze groeperingen. Daders worden niet berecht. Alioune Tine: ‘Campagnes om mensenrechtenverdedigers af te schilderen als een bedreiging voor de nationale veiligheid of voor culturele waarden, brengt hen in gevaar en heeft een verwoestend effect op de vrije meningsuiting.

Amnesty roept de autoriteiten van Mauritanië op om ervoor te zorgen dat alle kritische meningen worden gerespecteerd en dat degenen die zijn gearresteerd omdat zij zich uitspraken tegen discriminatie worden vrijgelaten.