Massa-arrestatie van activisten en oppositieleden in Hongkong

Massa-arrestatie van activisten en oppositieleden in Hongkong

06 januari 2021

Zo’n 50 oppositiefiguren zijn vanmorgen opgepakt in Hongkong op basis van de onderdrukkende nationale veiligheidswet. Onder hen voormalige wetgevers en leden van politieke oppositiepartijen. Volgens berichten in de media en op social media, werden ze aangeklaagd voor ‘ondermijning’ voor het organiseren en deelnemen aan een eigen democratische voorverkiezing.

Onder andere Benny Tai, die de voorverkiezingen organiseerde, en Robert Chung, van een instituut dat technologie leverde om de verkiezingen uit te voeren, werden gearresteerd. Daarnaast zou het huis van de bekende activist Joshua Wong, die momenteel in de gevangenis zit, zijn doorzocht. Dat blijkt uit een tweet vanuit zijn Twitter-account. De politie bezocht verschillende redacties van kranten op zoek naar informatie over verkiezingskandidaten.

‘Deze schokkende aanpak van de politieke oppositie in Hongkong is het duidelijkste voorbeeld tot nu toe van de inzet van de nationale veiligheidswet: iedereen die het aandurft om het establishment te bekritiseren wordt gestraft’, zegt Yamini Mishra van Amnesty International.

Vrij spel om critici de mond te snoeren

De nationale veiligheidswet is weergaloos en geeft de autoriteiten van Beijing en Hongkong vrij spel om alle mensen met afwijkende meningen en critici van de overheid vast te zetten. Uit de arrestaties van vandaag blijkt ook hoe de vage wet ingezet wordt om mensen op te pakken zonder dat er sprake is van een echte bedreiging voor de nationale veiligheid.

Het aanklagen van tientallen activisten op basis van ‘ondermijning’, puur en alleen omdat ze een eigen informele voorverkiezing hielden, is een duidelijke aanval op het recht van vrije meningsuiting en vereniging. Mensen hebben het recht om deel te nemen aan publieke zaken, en de politieke oppositie moet niet het zwijgen worden opgelegd, slechts omdat de autoriteiten hen niet mogen.

‘De autoriteiten van Hongkong moeten stoppen met deze gevaarlijke praktijk van het behandelen van critici als criminelen en bedreigingen voor de nationale veiligheid’, zegt Yamini Mishra. ‘Tenzij er bewijs is dat de mensen die vandaag zijn gearresteerd een internationaal erkend misdrijf hebben begaan, moeten ze onmiddellijk worden vrijgelaten.’

Achtergrond

Volgens berichten in de media en op social media, zijn de oppositiefiguren die werden opgepakt, aangeklaagd voor ‘ondermijning’ voor het organiseren en deelnemen aan een eigen voorverkiezing ter voorbereiding van latere verkiezingen die uiteindelijk vanwege covid-19 werden uitgesteld.

Het democratische kamp organiseerde afgelopen juli een voorverkiezing om de uiteindelijke lijst van pro-democratie-kandidaten te bepalen. Ze wilden een meerderheid behalen in de zgn. Legislative Council, door meer dan 35 zetels te halen. De leider van Hongkong, Carrie Lam, verklaarde toen dat deze voorverkiezingen illegaal waren en waarschuwde dat ze mogelijk in strijd waren met de nationale veiligheidswet. Deze wet was een paar weken eerder aangenomen.

Auteur: Amnesty International