Marokko: Ali Aarrass in hongerstaking

Marokko: Ali Aarrass in hongerstaking

16 september 2015

De Marokkaanse autoriteiten moeten onmiddellijk de VN-beslissing over Ali Aarrass uitvoeren, hem beschermen tegen verdere mishandeling in de gevangenis en ervoor zorgen dat hij eindelijk gerechtigheid krijgt.

Op 25 augustus ging Ali Aarrass in hongerstaking in de Salé II gevangenis in de buurt van de Marokkaanse hoofdstad Rabat. Het is momenteel twee jaar geleden dat de Werkgroep Willekeurige Detentie van de Verenigde Naties (WGAD) de Marokkaanse autoriteiten opriep om Ali Aarrass vrij te laten.

Volgens zijn familie is Ali Aarrass ondertussen ernstig verzwakt en kan hij nog amper rechtstaan.

Ali Aarrass wil met de hongerstaking ook de behandeling door de hoofdbewaker in zijn gevangenisblok aanklagen. Hij protesteert bovendien tegen de aanzienlijke vertragingen in het onderzoek naar zijn beschuldigingen van foltering en tegen het uitblijven van een antwoord van het Hof van Cassatie over het beroep dat hij drie jaar geleden aantekende tegen zijn veroordeling.

12 jaar cel na foltering

Ali Aarrass heeft de dubbele Belgische-Marokkaanse nationaliteit en zit sinds 2010 in een Marokkaanse gevangenis. Hij werd er gefolterd en na een oneerlijk proces veroordeeld tot 12 jaar cel. De VN Werkgroep Arbitraire Detentie eist zijn onmiddellijke vrijlating. Een jaar geleden overhandigde Amnesty International maar liefst 216.000 handtekeningen voor gerechtigheid voor Ali Aarrass aan de Marokaanse minister van Justitie.

Lees meer in het Engels statement.