Konstantin Zadoya vrij uit psychiatrische inrichting
Goed nieuws

Konstantin Zadoya vrij uit psychiatrische inrichting

23 augustus 2016

De 20-jarige Rus Konstantin Zadoya is op 3 augustus vrijgelaten uit het psychiatrisch ziekenhuis in Novosibirsk (west-Siberië). Na een ruzie met zijn vader was de student medicijnen daar sinds 7 juli gedwongen opgenomen. Hij heeft geen eerlijk proces gehad.

Gedurende de eerste week van zijn opname werd Zadoya vastgebonden aan zijn bed en kreeg hij tegen zijn wil drugs toegediend, zo liet zijn advocaat weten.

Zadoya werd op 3 augustus ontslagen uit het ziekenhuis nadat hij een verklaring had getekend waarin stond dat hij vrijwillig was opgenomen en dat hij het beroep dat hij had aangetekend tegen de opname zou intrekken. Na zijn vrijlating tekende hij direct opnieuw beroep aan.

Zadoya’s vrijlating kwam nadat Amnesty-supporters vele protestbrieven naar het ziekenhuis hadden gestuurd. Zadoya’s moeder werd naar aanleiding van die brieven door het ziekenhuis gebeld en ervan beschuldigd dat ze een ‘politiek schandaal’ probeerde te creëren. Zijn advocate is ervan overtuigd dat de Amnesty-actie Zadoya’s gezondheid heeft beschermd. Ze zei tegen Amnesty: ‘Ik moet er niet aan denken wat er met hem gebeurd zou zijn als jullie deze actie niet hadden gevoerd.’