Kameroen laat journalist vrij
Goed nieuws

Kameroen laat journalist vrij

22 december 2017

Op 21 december 2017 is de Kameroense journalist Ahmed Abba in hoger beroep vrijgesproken. Abba was in april 2016 tot tien jaar gevangenisstraf en een boete van 84.000 euro veroordeeld. Het Hof oordeelde dat de straf naar 24 maanden moest worden teruggebracht. Omdat Abba al twee jaar vastzat, is hij nu vrijgelaten.

Veroordeeld vanwege terrorisme

Ahmed Abba, die werkte voor Radio France Internationale, werd in juli 2015 gearresteerd. Hij was op dat moment bezig met een onderzoek naar het conflict dat Kameroen heeft met de gewapende groepering Boko Haram. Hij werd beschuldigd van het ‘niet afkeuren van terrorisme’ en het hebben van ‘financieel voordeel van terroristische daden’. In Kameroen worden vaker mensen veroordeeld in relatie met het conflict met Boko Haram zonder dat hiervoor een rechtmatige reden is. Abba werd vrijgesproken van de aanklacht dat hij financieel voordeel had gehad van terrorisme. De andere aanklacht is gehandhaafd.

Gemarteld

Nadat Abba was opgepakt, werd hij drie maanden lang incommunicado gevangengehouden. Bij deze vorm van detentie is een gevangene volledig afgesloten van contact met de buitenwereld. In die periode werd Abba gemarteld door leden van de geheime dienst.

Amnesty is van mening dat Ahmed Abba nooit gearresteerd had moeten worden. Tijdens de rechtszaak tegen hem waren er tal van onregelmatigheden, onder meer dat belangrijke documenten voor zijn advocaten werden achtergehouden.