Goed nieuws

Jordanië: student journalistiek Atiya Salem vrijgelaten

11 juni 2024

Na 50 dagen willekeurige detentie is in Jordanië op 29 mei de Syrische student journalistiek Atiya Mohammad Abu Salem vrijgelaten.

Atiya Mohammad Abu Salem, die naast student ook freelance filmmaker is, werd opgepakt toen hij een pro-Palestina protest wilde filmen. Hij kreeg de reden van zijn arrestatie niet te horen. De autoriteiten dreigden hem uit te zetten naar zijn geboorteland Syrië waar hij 12 jaar geleden vandaan vluchtte. Als hij terug wordt gestuurd naar Syrië loopt hij een groot risico op foltering en willekeurige opsluiting.

Amnesty voerde actie

Nadat Atiya Salem was opgepakt, voerde Amnesty International actie voor hem. We riepen de Jordaanse autoriteiten op om hem niet uit te zetten naar Syrië en hem vrij te laten, tenzij hij werd aangeklaagd voor een internationaal erkend misdrijf.

Achtergrond

Sinds de huidige oorlog tussen Hamas en Israël zijn er massale protesten in Jordanië. Duizenden spreken hun steun uit voor de Palestijnen. De autoriteiten van Jordanië treden hard op tegen die protesten. Ruim 1500 mensen zijn gearresteerd. Jordanië heeft sterke diplomatieke banden met Israël.