Israëlisch onderzoek Gaza verre van geloofwaardig

Israëlisch onderzoek Gaza verre van geloofwaardig

24 april 2009

Het Israëlisch leger moet de resultaten van het intern onderzoek naar het recente Gaza-conflict volledig bekendmaken. Dat zegt Amnesty International in reactie op de verspreiding van de conclusies van dit rapport.

Op 22 april verspreidde het Israëlisch leger een persbericht met enkel algemene conclusies van haar intern onderzoek. Volgens die conclusies zou het leger geen internationale wetten geschonden hebben tijdens Operation Cast Lead in Gaza. "De soldaten hebben zich professioneel en waardig gedragen", aldus het rapport. Er was wel sprake van enkele "spijtige maar onvermijdelijke incidenten" die mogelijk tot de dood van Palestijnse burgers hebben geleid. Cruciale details om deze beweringen te staven ontbreken echter.

Amnesty International dient Israël van antwoord: Israeli army probe lacks credibility and is no substitute for independent investigation