Israël/Bezette Palestijnse Gebieden: Brutale repressie van Palestijnen die protesteren tegen gedwongen verhuizingen in bezet Oost-Jeruzalem moet stoppen
Persbericht

10 mei 2021

Israëlische veiligheidstroepen hebben herhaaldelijk buitensporig geweld gebruikt tegen Palestijnse demonstranten in bezet Oost-Jeruzalem tijdens vier dagen van geweld waarbij 840 Palestijnen gewond raakten, zegt Amnesty International. Volgens de Israëlische politie raakten ook minstens 21 Israëlische politiemensen en 7 Israëlische burgers gewond.

De mensenrechtenorganisatie roept de Israëlische overheid op onmiddellijk een einde te maken aan de gedwongen uithuiszettingen in de Sheikh Jarrah buurt en te stoppen met de voortdurende gedwongen verhuizingen van Palestijnen uit Oost-Jeruzalem.

In een recente escalatie hebben Palestijnse gewapende groepen rakketten afgevuurd op Israël waarbij minstens één Israëli gewond raakte. Er zijn ook berichten dat verschillende mensen gedood zijn in Gaza door vergeldingsaanvallen van Israël. Amnesty International roept alle partijen op het internationaal humanitair recht te respecteren en alle mogelijke voorzorgen te nemen om burgerslachtoffers te voorkomen.

Meer informatie vindt u in onderstaand internationaal persbericht dat is gebaseerd op informatie die is verzameld door onderzoekers van Amnesty International ter plaatse.