Goed nieuws

Iran: activist voor de rechten van de Azerbeidzjaanse gemeenschap vrijgelaten

19 maart 2008

Journalist Reza Daghestani werd op 19 maart vrijgelaten tegen een borgsom van ongeveer 25.000 euro.

Hij werd op 21 februari 2008 bij hem thuis in de stad Oroumiye gearresteerd. Zijn huis werd doorzocht en zijn computer, cd's, documenten, boeken en kopieën van zijn artikels werden meegenomen.

Reza Daghestani is o.a. de uitgever van het studentenblad Chamlibel, dat zowel in het Azerbeidzjaans als in het Perzisch verschijnt. Verder startte hij Azerbeidzjaanse lessen in het dorp Naghadeh en richtte hij groepen op om vreedzame manifestaties te organiseren in de provincie West-Azerbeidzjan rond de Internationale Moedertaaldag op 21 februari.

Hij was bestuurslid van "Urmu Azerbaijan Sesi", die geweigerde kandidaten uit Oroumiye voor de parlementaire verkiezingen van 14 maart steunde. Urmu Azerbaijan Sesi verklaarde publiekelijk dat het de "oneerlijke en ondemocratische weigering van de kandidaten" veroordeelde. Amnesty International is ervan overtuigd dat Mr. Daghestani's aanhouding verband hield met deze activiteiten.