Irak: 36 gevangenen Kamp Ashraf vrijgelaten
Goed nieuws

Irak: 36 gevangenen Kamp Ashraf vrijgelaten

01 december 2009

De 36 Iraanse gevangenen die door de Iraakse veiligheidstroepen werden vastgehouden, werden op 7 oktober vrijgelaten en keerden terug naar Kamp Ashraf.

De mannen werden in juli gearresteerd in Kamp Ashraf. In dat kamp, op ca. 60 km ten noorden van Bagdad, leven sinds 1989 ongeveer 3 500 leden van de Iraanse oppositiegroepering People’s Mojahedeen Organization of Iran (PMOI).

De 36 mannen werden eerst opgesloten in een politiekantoor op ongeveer 25 km van het kamp en werden daarna overgebracht naar een luchtmachtbasis in Baghdad. Dit alles ondanks een gerechtelijk bevel dat ze moesten worden vrijgelaten. De gevangenen gingen in hongerstaking. De meesten verkeerden bij hun vrijlating in slechte gezondheid.

De PMOI kondigde na ontwapening in 2003 aan voortaan af te zien van alle gebruik van geweld. Tot op heden is er geen bewijs dat de PMOI de gewapende oppositie tegen de Iraanse regering heeft hervat. Sinds midden 2008 verklaart de Iraakse regering Kamp Ashraf te willen sluiten. De bewoners moeten, al dan niet gedwongen, Irak verlaten. Amnesty International spoort de Iraakse regering aan de bewoners van Kamp Ashraf niet te dwingen terug te keren naar Iran, aangezien ze daardoor blootgesteld worden aan foltering en andere ernstige mensenrechtenschendingen.

Lees het Engelstalige persbericht van 4 augustus 2009 op amnesty.org