Internationale Vrouwendag: Vrouwen wachten niet op hun rechten – ze willen ze nu
Blog

08 maart 2017

Mensen over heel de wereld sluiten zich vandaag aan bij de ‘Women’s Strike’ om de gevolgen van een dag zonder vrouwen aan te kaarten. Kunnen we ons een dag zonder sterke vrouwen zoals deze acht veroorloven in een periode die steeds grimmiger wordt tegenover vrouwenrechten?

Als we één ding geleerd hebben uit de historische ‘Women’s March’ in januari, is het dat vrouwen genoeg hebben van het wachten.

Vandaag zien we diezelfde vurigheid opnieuw in een historische staking van vrouwen. Begin 2017 demonstreerden meer dan drie miljoen mensen van alle geslachten wereldwijd voor vrouwenrechten en andere gerelateerde rechten. De motivaties achter deze mars blijven ook vandaag nog brandend actueel: de misogyne uitlatingen van de Amerikaanse president Donald Trump, diens discriminerende travel ban en zijn beleid dat verreikende negatieve gevolgen heeft voor migranten en andere minderheden. Trump’s beleid brengt daarnaast ook de gezondheid en levens van vrouwen in gevaar.

Deze problematiek is echter niet alleen in Amerika te vinden, zoals blijkt uit de stakingen van duizenden vrouwen die momenteel over heel de wereld plaatsvinden.

De ongelijkheden die vrouwen ondergaan kunnen niet langer ontkend worden en dat beseffen vrouwen maar al te goed.

Het World Economic Forum voorspelt dat het nog 169 jaar zal duren voordat de loonkloof zal verdwijnen. Dit is slechts een van de vele schokkende cijfers die tonen hoe lang we nog moeten wachten alvorens vrouwen en meisjes gelijkheid kunnen bereiken. Wereldwijd hebben zo’n 225 miljoen vrouwen niet de middelen om aan gezinsplanning te doen. Elk jaar sterven daardoor ongeveer 47 000 vrouwen tijdens een onveilige abortus en zijn ongeveer 5 miljoen hierna invalide. Gemiddeld 35% vrouwen wereldwijd ervaren fysiek of seksueel geweld. Meer dan 32 miljoen meisjes ter wereld kunnen niet naar de lagere school gaan, in vergelijking met 29 miljoen jongens. En 700 miljoen vrouwen werden verplicht om te trouwen nog voor ze 18 waren.

Met zoveel uitdagingen zeggen vrouwen en meisjes over heel de wereld dat het genoeg is geweest.

Hier zijn negen vrouwen die strijden voor hun rechten en weigeren ongelijkheid nog langer te aanvaarden.

Zij wachten niet en wij evenmin.

En u?