Hoofd ethisch comité Olympische Spelen stapt op vanwege sponsorcontract Dow

Hoofd ethisch comité Olympische Spelen stapt op vanwege sponsorcontract Dow

27 januari 2012

Het hoofd van het ethisch comité van Olympische Spelen, Meredith Alexander, heeft haar ontslag ingediend vanwege een groot sponsorcontract dat is getekend met het chemisch concern Dow Chemicals.

De multinational wordt medeverantwoordelijk gehouden voor de grote giframp dat de bewoners van Bhopal (India) trof.

Het ethische comité is door de organisatie van de Spelen ingesteld om te controleren of potentiële sponsoren passen bij het mvo-beleid van de Londense Spelen. Daarom was Amnesty International verbaasd dat het comité oktober vorig jaar besloot om een miljoenencontract met Dow Chemicals af te sluiten.

Bijna dertig jaar geleden lekten duizenden tonnen dodelijk gas uit de pesticidenfabriek van Union Carbide. Dow Chemicals is nu eigenaar van het fabrieksterrein. Tussen de 7.000 en 10.000 mensen stierven direct, 15.000 mensen overleden in de jaren daarna. Nu kampen nog meer dan honderdduizend mensen met ernstige gezondheidsproblemen.

Bij een bezoek aan Amnesty International vertelt Alexander over de sponsordeal met Dow. "Ik kon mezelf niet meer recht recht aankijken en wil niet met de deal geassocieerd worden," vertelt Meredith Alexander. "Mijn beslissing om publiekelijk mijn ontslag aan te kondigen, komt voort uit een behoefte om te zorgen dat de slachtoffers van de giframp in Bhopal gehoord worden."

Alexander is woedend over de manier waarop de Londense burgemeester Boris Johnson en de voorzitter van het organiserend comité Sebastian Coe de zaak hebben behandeld. Zij beweerden dat ze niets hadden gevonden over Bhopal, terwijl een simpele zoektocht op Google al snel resulteert in informatie over de ramp in Bhopal en Dow Chemicals.

Amnesty International vindt het sponsorcontract een belediging voor de slachtoffers van van het gaslek. Het organiserend comité zou publiekelijk moeten verklaren dat het mensenrechtenkwesties niet heeft meegewogen bij het tekenen van het sponsorcontract met Dow en moet toegeven dat het een fout heeft gemaakt.

Lees meer in het Engelstalig persbericht Olympics ethics chief: London 2012 committee ‘apologists’ for Dow chemicals