Hongarije: medewerkers maatschappelijke organisaties op zwarte lijst

Hongarije: medewerkers maatschappelijke organisaties op zwarte lijst

13 april 2018

Het regeringsgezinde Hongaarse weekblad Figyelö publiceerde op donderdag 12 april 2018 een zwarte lijst van medewerkers van non-gouvernementele organisaties. Daaronder zitten Amnesty Hongarije, het Hongaarse Helsinki Comité, Civil Liberties Union, Transparancy International Hongarije en veel andere maatschappelijke organisaties.

De zwarte lijst werkt stigmatiserend voor de betrokken personen en is een mogelijke eerste stap op weg naar verdergaande bedreigingen. ‘Ik zou willen zeggen dat ik verrast en woedend ben. Maar het zou meer gepast zijn om te zeggen dat ik verdrietig ben en enige walging voel,’ zegt Júlia Iván, directeur van Amnesty Hongarije. ‘We worden iedere morgen wakker met de gedachte dat we die dag weer verachtelijke leugens zullen lezen in de regeringsgezinde media. De lijst die vandaag werd gepubliceerd is de meest recente poging om medewerkers, leden en aanhangers van ngo’s te intimideren.’

‘Wij zijn niet bang’

‘We hebben slecht nieuws voor de regering: we zijn niet bang, we deinzen niet terug,’ zegt Iván. ‘We zullen blijven opkomen voor de waarden en mensenrechten die de regering al lang geleden vergeten is. Deze organisaties steunen en vertegenwoordigen tienduizenden mensen. Door hen aan te vallen, negeert de regering wat mensen nodig hebben. Als de regering haar doel bereikt en er een Hongarije zal zijn zonder mensenrechtenorganisaties, dan worden kwetsbare mensen aan hun lot overgelaten. Het gaat niet alleen om de ngo’s die nu onder vuur liggen, het gaat ieders leven aan. We moeten onze stem verheffen en duidelijk maken dat we ons niet laten intimideren.’

‘Kwade genius’ Soros

In het artikel in Figyelö wordt verwezen naar George Soros, filantroop en oprichter van het Open Society Institute. Voor de Hongaarse premier Orbán is hij staatsvijand nummer 1. Orbán beschuldigt de in Hongarije geboren Soros ervan met zijn steun aan maatschappelijke organisaties vluchtelingen te helpen. Volgens Orbán is hij de kwade genius achter de ultra-vrijzinnige kruistocht om het land te ondermijnen door massa-immigratie en multiculturalisme.