Herdenking slachtoffers 22 maart

Herdenking slachtoffers 22 maart

22 maart 2019

Vandaag, 3 jaar na de bloedige aanslagen in de luchthaven van Zaventem en de metrohalte van Maalbeek, zijn onze gedachten bij de slachtoffers en hun dierbaren.

De impact van gewelddadige aanslagen zoals die van drie jaar geleden is desastreus. Zo’n terreur toont een verachting voor de mensheid. Vanuit een mensenrechtenperspectief is gerechtigheid voor zij die omgekomen zijn, gewond raakten of geliefden verloren, essentieel.

Laten we op een dag als vandaag vooral de slachtoffers herdenken. Maar laten we ook blijven streven om de rechten van de slachtoffers en hun nabestaanden beter te respecteren en beschermen.

Slachtoffers hebben recht op erkenning en een waardige behandeling. Ze hebben recht op medische, psychologische, sociale en materiële ondersteuning. En ze hebben recht op een eerlijke, gepaste en tijdige schadevergoeding. Dit alles moet gemakkelijk toegankelijk zijn, via eenvoudige en heldere procedures.

Lees meer over de mensenrechten van slachtoffers