Grote bezorgdheid voor mensenrechten en mensenlevens na Russische invasie in Oekraïne
Actueel

24 februari 2022

Amnesty International roept op tot strikte naleving van de mensenrechten en het internationaal humanitair recht (de humanitaire regels die gelden tijdens een gewapend conflict), na de meervoudige aanval van Rusland op Oekraïne die vanmorgen plaatsvond.

“Onze ergste vrees is uitgekomen. Na weken van escalatie is een Russische invasie begonnen die waarschijnlijk zal leiden tot de meest afschuwelijke gevolgen voor mensenlevens en mensenrechten,” aldus Amnesty Internationals secretaris-generaal Agnès Callamard.

“Nu bommen en raketten op Oekraïense militaire bases vallen, en de eerste berichten binnenkomen over het gebruik van niet-onderscheidende wapens door het Russische leger, herhaalt Amnesty International haar oproep aan alle partijen om zich strikt te houden aan het internationale humanitaire recht en het internationale recht over mensenrechten. Burgerlevens, huizen en infrastructuur moeten worden beschermd; willekeurige aanvallen en het gebruik van verboden wapens zoals clustermunitie mogen niet plaatsvinden. Wij herhalen ook onze oproep om humanitaire organisaties toegang te verlenen en te vergemakkelijken, zodat zij hulp kunnen bieden aan burgers die door de vijandelijkheden zijn getroffen.”

“Amnesty International zal de situatie nauwlettend in de gaten houden om schendingen van het internationaal recht door alle partijen aan de kaak te stellen.”

Het gewapend conflict tussen de twee landen brak in de vroege ochtend van 24 februari uit, waarbij het Russische leger de Oekraïense militaire en luchtmachtbases onderwierp aan zware beschietingen, raketartillerie en raketaanvallen. Intussen vielen tankcolonnes over de hele lengte van de grens het grondgebied van Oekraïne binnen.

Achtergrond

In de vroege ochtend van 24 februari zette Rusland een invasie van Oekraïne in, met berichten over troepen die de grens overstaken naar het noorden en zuiden, explosies in verschillende steden waaronder de hoofdstad Kiev. Bij ten minste één gelegenheid, in Kharkiv, is op videobeelden te zien hoe de staartsectie van een raket die was afgevuurd met een zware meervoudige raketwerper van het type Smerch, uit het plaveisel steekt. Opzettelijke aanvallen op burgers en civiele eigendommen, en willekeurige aanvallen waarbij burgers gedood of gewond worden, zijn oorlogsmisdaden.

Amnesty International heeft al eerder gewaarschuwd voor de verwoestende risico's voor de mensenrechten van een verder gewapend conflict tussen Rusland en Oekraïne, waaronder het gevaar voor mensenlevens, bestaansmiddelen en infrastructuur voor burgers, en mogelijke acute voedseltekorten en massale ontheemding. Amnesty heeft de ernstige mensenrechtentol gedocumenteerd van het conflict in 2014-2015 in Oost-Oekraïne, waarbij oorlogsmisdaden en misdaden tegen de mensheid zijn gepleegd.