Griekenland moet lijdensweg hulpverleners beëindigen

Griekenland moet lijdensweg hulpverleners beëindigen

13 januari 2023

In het proces tegen de humanitaire hulpverleners Sarah Mardini, Seán Binder en 22 anderen heeft het Hof van Beroep van Mytilene de aanklacht teruggestuurd naar de openbare aanklager vanwege procedurele tekortkomingen, waaronder het niet vertalen van de aanklacht.

“De beslissing van vandaag biedt de autoriteiten een nieuwe kans om een einde te maken aan deze lijdensweg en om hun eigen wandaden te corrigeren”, zei Nils Muižnieks, directeur van het Europees regionaal kantoor van Amnesty International, in een reactie op het nieuws.

“De procedurele fouten die door het Hof aan de orde zijn gesteld, waaronder het niet leveren van vertalingen, maken de absurde situatie voor de Griekse autoriteiten alleen maar groter. Zij hebben het gemunt op mensen die de rechten van migranten en vluchtelingen verdedigen.”

Wies De Graeve, directeur van Amnesty International Vlaanderen volgde het proces mee: “De beslissing van het Hof betekent dat dit proces niet verder gaat voordat de aanklacht wordt gecorrigeerd. Toch hadden deze aanklachten nooit voor de rechter mogen komen. Bovendien loopt het onderzoek naar ernstigere aanklachten nog steeds. Amnesty staat erop: alle aanklachten moeten worden ingetrokken.”

Criminaliseren van hulpverleners

“We dringen er bij de Griekse autoriteiten nogmaals op aan om alle aanklachten in te trekken en Sarah en Seán Binder toe te staan ​​hun leven weer op te pakken. De criminalisering van deze moedige mensenrechtenverdedigers, enkel omdat ze vluchtelingen en migranten in nood hielpen, toont aan hoe hardvochtig Griekenland en Europa optreden tegen mensen die veiligheid zoeken aan hun grenzen”, aldus Nils Muižnieks.

Meer dan 4 jaar zijn verstreken sinds de opening van dit onderzoek, dat het leven van Sarah en Seán on hold heeft gezet, in een staat van onzekerheid. Hun voortdurende vervolging, met de ongegronde aanklachten voor misdrijven die nog steeds worden onderzocht, geeft aanleiding tot ernstige bezorgdheid over de ware bedoelingen van de autoriteiten. Deze zaak is een schoolvoorbeeld van de manier waarop het strafrechtsysteem door de autoriteiten kan worden misbruikt om het werk van mensenrechtenverdedigers te bestraffen en hen af ​​te schrikken.

Achtergrond

De aanklacht wordt nu teruggestuurd naar het Openbaar Ministerie. Voor Sarah en Seán verstrijkt de verjaringstermijn van de resterende aanklachten in februari 2023. Het onderzoek naar de aanklachten wegens misdrijven tegen de humanitaire hulpverleners, waaronder hulp bij illegale binnenkomst, lidmaatschap van een criminele organisatie en fraude, loopt nog. Ook deze aanklachten moeten worden ingetrokken.

Sarah Mardini

Sarah is afkomstig uit Syrië en kwam als vluchteling aan in Lesbos in 2015. Nadat de motor van de boot waarop ze het eiland probeerden te bereiken stilviel, redden Sarah en haar zus Yusra 18 medepassagiers door de boot vooruit te trekken tot ze in veiligheid waren. Yusra nam als zwemster deel aan de Olympische Spelen in het vluchtelingenteam. Het verhaal van de zussen vormde de basis voor de recente Netflixfilm ‘The Swimmers’.

Sarah keerde terug naar Griekenland in 2016 en ging aan de slag als vrijwilliger bij een Griekse reddingsorganisatie, waar ze Seán ontmoette. Ze leeft en studeert nu in Berlijn.

Seán Binder

Seán Binder is een Duitser die opgroeide in Ierland en is een gecertificeerde reddingsduiker. Hij werkte als vrijwilliger op Lesbos om migranten en vluchtelingen die in nood waren op zee, te redden. Hij woont en werkt momenteel in Londen.