Griekenland: 46.000 vluchtelingen en migranten zitten vast in miserabele omstandigheden
Rapport

18 april 2016

Nu de Balkanroute volledig is afgesloten, zitten meer dan 46.000 vluchtelingen en migranten vast op het Griekse vasteland. Europa moet zeer dringend vluchtelingen uit Griekenland halen, om een humanitaire catastrofe te vermijden.

Dit zegt Amnesty International vandaag in het rapport Trapped in Greece: an avoidable Refugee Crisis.

“Meer dan 46.000 vluchtelingen en migranten op het Griekse vasteland leven voortdurend in angst en onzekerheid over hun lot en moeten intussen overleven in onmenselijke omstandigheden,” zegt Anne Claeys, beleidsmedewerker bij Amnesty International Vlaanderen. “De EU-landen maken de situatie bovendien nog erger, omdat ze hun belofte niet nakomen om tienduizenden asielzoekers vanuit Griekenland te spreiden over Europa. Als de EU-leiders niet snel handelen en de situatie voor gestrande vluchtelingen en migranten niet verbeteren, dreigt een humanitaire ramp.”

Amper 615 asielzoekers werden al naar andere EU-lidstaten overgebracht (volgens de cijfers van de Europese commissie op 12 april), terwijl de Europese landen zich in september 2015 hebben geëngageerd voor 66.400 spreidingsplaatsen vanuit Griekenland.

Puinhoop

De tijdelijke opvangkampen, die Griekenland met een belangrijke steun van de EU oprichtte, zijn allesbehalve geschikt. Overbevolking, smerig sanitair, een gebrek aan verwarming en privacy zijn slechts enkele pijnpunten.

“Het is hier niet goed. We slapen op de grond en onze dekens zijn doorweekt. Er zijn geen toiletten, daardoor worden mensen ziek,” zei een hoogzwangere vrouw in Idomeni tegen Amnesty International.

Ook in de leegstaande luchthaven van Elliniko, iets buiten Athene, getuigt een Afghaanse asielzoeker: “Het is een complete puinhoop. Er is hier niets. Iedereen slaapt op de grond van de oude terminalhal. Zelfs de basisdingen hebben we niet. Het toilet is ongelooflijk smerig. Ik slaap niet binnen, het stinkt er te hard.”

Gebrek aan kwaliteitsvolle informatie

Veel vluchtelingen en migranten die Amnesty sprak, hoopten om hun reis naar West-Europa verder te zetten en zich te herenigen met hun familie. De meerderheid had amper informatie over hun opties nu de grens gesloten is.

“Waarom laten ze ons niet gaan? Willen ze dat we hier sterven?” vroeg een 70-jarig koppel uit Aleppo. Ze kampeerden in Idomeni. “Het is koud en we leven hier dicht op mekaar.”

Kwetsbare groepen

Er is niet alleen een prangend gebrek aan informatie over rechten voor migranten in Griekenland. Vluchtelingen en migranten met specifieke kwetsbaarheden worden niet geïdentificeerd en krijgen bijgevolg niet de nodige zorgen. Alleenstaande vrouwen voelen zich niet veilig en zieken hebben geen toegang tot medische zorgen. Amnesty sprak bovendien met niet-begeleide kinderen die al 15 dagen werden vastgehouden in een politiekantoor, in afwachting dat ze werden overgeplaatst naar een opvanghuis voor kinderen.

Amnesty International roept Griekenland op om dringend zijn asielsysteem te verbeteren en te garanderen dat iedereen die vast zit in het land toegang krijgt tot een doeltreffende bescherming. Het is prioritair om een mechanisme op te richten dat asielzoekers systematisch informatie verschaft en om personen met speciale behoeften te detecteren.
Daarnaast moeten Europese landen Griekenland blijven ondersteunen om asielzoekers goed op te vangen. Verder moeten EU-landen dringend asielzoekers vanuit Griekenland overnemen, onder meer via het bestaande Europese spreidingsplan.

Download HIER het volledige rapport

Geef vluchtelingen veiligheid en bescherming. Teken onze petitie en help ons deze boodschap over te brengen aan de leiders van Europa! KLIK HIER