Geen vrede in Mali zonder berechting daders politiek geweld

Geen vrede in Mali zonder berechting daders politiek geweld

30 november 2013

De Malinese bevolking zal zich pas weer veilig voelen als de regering werk maakt van het berechten van daders van het recente politieke geweld. Dat zei Amnesty’s secretaris-generaal Salil Shetty tijdens een bezoek aan het West-Afrikaanse land.

Minder dan een week na de verkiezingen in Mali presenteerde Shetty in de hoofdstad Bamako een Mensenrechtenagenda voor de nieuwe regering. Daarin wordt opgeroepen tot een diepgaand onderzoek naar de ernstige mensenrechtenschendingen tijdens de crisis van de afgelopen twee jaar.

Schendingen door beide partijen

‘Verkiezingen zijn een belangrijke stap op de weg naar herstel van de rechtsorde in Mali. Maar als de autoriteiten hun opdracht echt serieus nemen moeten ze de mensen achter de moordpartijen, verdwijningen, martelingen en seksueel geweld berechten’, aldus Salil Shetty.

Daarbij gaat het in het bijzonder om het doodschieten van zeker veertig burgers wegens vermeende banden met gewapende milities, en de verdwijning van 32 mensen nadat ze waren opgepakt door veiligheidstroepen.

Maar ook de gewapende milities die begin 2012 het noorden van Mali veroverden, hebben mensenrechtenschendingen op hun geweten. Ze hebben burgers ontvoerd en vermoord, een man en vrouw gestenigd wegens buitenechtelijke seks, en ledematen geamputeerd bij zes burgers.

Tot dusver is alleen generaal Sanago, de leider van de militaire coup in Mali gearresteerd. Dit gebeurde afgelopen woensdag. Hij wordt in elk geval aangeklaagd voor ontvoering, maar mogelijk volgen later nog andere aanklachten.

Kindsoldaten

In de Mensenrechtenagenda is bijzondere aandacht voor de inzet van kindsoldaten in Mali. Onderzoekers van Amnesty spraken met kinderen, sommigen niet ouder dan dertien, die door de gewapende milities waren gerekruteerd. Ze moesten wapens dragen of eten koken, anderen bewaakten checkpoints of werden naar het front gestuurd.

‘De Malinese bevolking is ernstig getraumatiseerd door de gebeurtenissen van de afgelopen jaren’, zegt Salil Shetty. ‘De garantie dat allen die zich schuldig hebben gemaakt aan mensenrechtenschendingen worden berecht, is een belangrijke voorwaarde voor blijvende vrede. Het is de enige manier om dit land ertoe te brengen deze pijnlijke bladzijde uit de geschiedenis om te slaan.’

Sinds juli van dit jaar is er een VN-vredesmissie in Mali gestationeerd om leger en politie te helpen de orde te bewaken. Uiteindelijk moet die vredesmacht ruim 12 duizend blauwhelmen tellen.

Lees de Human Rights Agenda for Mali.