Frankrijk: Vervolging tegen politieagent die Britse vrijwilliger aanviel
Goed nieuws

Frankrijk: Vervolging tegen politieagent die Britse vrijwilliger aanviel

22 juni 2020

in 2018 werd Tom Ciotkowski op gewelddadige wijze geduwd door de politie nadat hij een Franse politieagent had gefilmd die een andere vrijwilliger in Calais schopte. hij werd niet behandeld als een slachtoffer van politiegeweld, maar voor het gerecht gesleept op aanklacht van laster en smaad tegen de politie. vorig jaar werd hij eindelijk vrijgesproken. Drie politieagenten worden nu vervolgd wegens mishandeling en valse verklaringen.

“Na het politiemisbruik en het gebrek aan gerechtigheid voor zij die momenteel in de schijnwerpers staan, komt het nieuws dat deze drie politieagenten aangeklaagd werden, op het juiste moment en is het erg welkom”, reageerde Nicolas Krameyer, programmamanager van Amnesty International Frankrijk op het besluit van de Franse autoriteiten om drie politieagenten aan te klagen. Een van de drie agenten gebruikte geweld tegen de Britse vrijwilliger Tom Ciotkowski toen die in 2018 politiemisbruik tegen vluchtelingen in Calais documenteerde.

"Vóór zijn vrijspraak was Toms zaak emblematisch voor de vele aanvallen en geweld van de politie tegen migranten en vluchtelingen en de mensenrechtenverdedigers die hen steunen. Nu wordt het een testcase die zal tonen hoever de autoriteiten bereid zijn te gaan om werkelijk een einde te maken aan de vervolging van mensenrechtenverdedigers. De aanklachten tegen de agent zijn een uitzondering, niet de regel, en waren slechts mogelijk door de vastberadenheid van [Tom en] een kleine groep activisten die videobewijs van de aanval konden laten zien.

“Onze schermen staan momenteel vol met beelden van buitensporig geweld dat door de politie in Frankrijk en over de hele wereld wordt gebruikt. Deze beslissing herinnert ons er op het juiste moment aan dat het filmen van politiemisbruik één van de sterkste manieren kan zijn om eindelijk een einde te maken aan de straffeloosheid die zo velen zo lang vanzelfsprekend hebben gevonden."

Politiemisbruik documenteren

Tom Ciotkowski uit Stratford upon Avon werd op gewelddadige wijze door de politie geduwd nadat hij een Franse politieagent had gefilmd die een andere vrijwilliger in Calais schopte. In plaats van behandeld te worden als slachtoffer van politiegeweld, werd hij beschuldigd van laster en smaad en voor het gerecht gesleept op basis van verzonnen aanklachten. Totdat hij vorig jaar eindelijk werd vrijgesproken.

Toms oorspronkelijke aanklachten pasten in een bredere Europese trend waarbij solidariteitsdaden strafbaar gesteld werden, als een manier om mensen te ontmoedigen om op te komen voor de rechten van migranten en vluchtelingen. Een Amnesty-rapport dat eerder dit jaar verscheen, benadrukte hoe politie en aanklagers de gebrekkige anti-smokkelwetten en -terreurmaatregelen misbruiken om mensenrechtenverdedigers die kwetsbare mensen helpen, te viseren.