Focus op vrouwen juni 2010
Uit de beweging

Focus op vrouwen juni 2010

07 juni 2010

De editie van juni 2010 van Focus op Vrouwen, de driemaandelijkse nieuwsbrief van het Amnesty International Vrouwenrechtenteam.

Op 8 mei organiseerden Amnesty International en Sensoa Moedernacht in het Provinciehuis te Leuven, als eerbetoon aan alle vrouwen die het leven lieten in het kraambed. De aanwezigen waren getuige van een boeiende avond, weliswaar met schrijnende beelden en aangrijpende getuigenissen.

Moeder worden in Congo of Burkina Faso is niet altijd een mooie gebeurtenis. Maar ook in de Verenigde Staten, waar nochtans het grootste budget gespendeerd wordt aan gezondheidszorg wereldwijd, zijn de cijfers over moedersterfte bedroevend. Amnesty International’s rapport Deadly Delivery geeft aan hoe moordend moederschap kan zijn in de machtigste mogendheid ter wereld.

In deze editie besteden we speciale aandacht aan de internationale strijd voor vrouwenrechten. Van 1 tot 12 maart vond in New York de 54ste Commissie voor de Status van de Vrouw (CSW) plaats. Focus was ‘Beijing+15’: evaluatie van de Beijing Declaration and Platform for Action, 15 jaar nadat deze werd aangenomen. Welke obstakels staan vandaag de dag volledige implementatie van de Beijing-principes in de weg, en welke nieuwe uitdagingen dienen zich aan? We geven een overzicht. Verder gaan we na hoe het thema van vrouwenbesnijdenis op Europees niveau wordt aangepakt.

De End FGM-campagne wordt toegelicht. Tot slot staan we nog even stil bij het probleem van seksueel geweld. Vrouwen in Haïti worden in de nasleep van de aardbeving geconfronteerd met toenemend seksueel geweld. Ook in Cambodja stijgt het aantal verkrachtingen. Kom in actie en schrijf mee!

En natuurlijk nog een leestip: ‘Steen van Geduld’ is het verhaal van een vrouw, ergens in Afghanistan. Kijk snel achteraan voor een boeiende bespreking!

Focus op Vrouwen ontvangen?

Schrijf je in op de digitale versie van Focus op Vrouwen via de rechterkolom op deze pagina.
Focus op Vrouwen op papier ontvangen? Stuur een e-mail met je naam en adresgegevens naar [email protected] en vermeld 'Inschrijving Focus op Vrouwen'.

Auteur: Themateam vrouwenrechten